ik heb b12 tekort maar moet het een tablet oplossen is dat voldoende?

Ik heb heel veel klachten die overeen komen met b12 tekort
Blijkt iets telaag tezijn maar moet zelf tabletten kopen bij de drogist is dat voldoende om mijn klachten op telossen loop ook al bij een neuroloog voor die klachten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga een kijken op de B12 site, aan de gegeven antwoorden heb je niet veel. Het enige wat ik wil zeggen is: Als je inderdaad te kort hebt kan dat ernstige gevolgen hebben, dus duik er dieper in, zodat je zeker weet hoe je er voor staat. Terwijl het makkelijk te voorkomen is. Zie de site.
tinus1969
7 jaar geleden
Wat zijn je waardes?

Het beste antwoord

Als het tekort niet veroorzaakt wordt door een opnameprobleem, werken tabletten vaak prima. Artsen kunnen dan b12 voorschrijven, maar omdat dit niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar kun je er inderdaad ook voor kiezen om ze bij een drogist te halen. Vraag dan wel aan je arts welke dosering je moet hebben.

Of de neurologische klachten die je hebt worden veroorzaakt door je b12-tekort, valt niet te zeggen. Neurologische klachten zie je over het algemeen alleen bij een ernstig of langdurig tekort, en je geeft zelf aan dat je een licht tekort hebt. Vraag aan je neuroloog of die denkt dat het tekort verband houdt met je klachten en zo niet, wat daar dan wél de oorzaak voor zou kunne zijn.

Mocht blijken dat je b12-waarde niet of onvoldoende stijgt met het gebruik van de tabletten, dan kan het zijn dat je er sprake is van een opnameprobleem. In dat geval zal een arts injecties of eventueel smelttabletten voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb net de uitslag en mij b12 is 101 is dat veel telaag of valt het wel mee
Erna55
7 jaar geleden
Dat zal je arts verder met je bespreken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een goeie arts,geeft aan ouderen meestal b 12 injecties...maar als je nog jong bent..kan het met pillen mogelijk opgelost worden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt er maar aan of je genoeg intrinsic factor hebt. Ik heb van mijn 28e af al B12 moeten spuiten. (Inmiddels niet meer trouwens).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat heeft niets met de leeftijd te maken Harriet, maar simpelweg met de vraag of je lichaam het voldoende kan opnemen uit voeding en orale tabletten (intrinsic factor in de maag, inderdaad). @VS: dat hangt af van de normaalwaarden van het laboratorium dat de test uitvoert. Meestal wordt een ondergrens van 150 (pmol/l), dus 100 is inderdaad te laag, De gemiddelde waarde af met het ouder worden, dus wat een klein of groot tekort is, hangt van meer factoren af. Er wordt ook gekeken naar de waarde in relatie tot andere waardes in het bloed, aanwezige klachten, eventueel naar eerdere gemeten waardes en de voeding. Als duidelijk is dat je niet voldoende binnenkrijgt uit je voeding dan is het erg aannemelijk dat het daar aan ligt en niet aan de opname, en zal eerst geprobeerd worden met pillen of een aanpassing van de voeding het tekort aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
juist

Andere antwoorden (2)

Uw klachten komen blijkbaar van ergens anders dan van dat beetje vit b12 tekort,anders had uw dokter wel injecties of iets anders voorgeschreven.Ik zou toch eens een grondig gesprek aangaan met de dokter.
fremar
7 jaar geleden
Nee, dat is niet voldoende. Als je een echt tekort hebt, is dat meestal een opname probleem en helpen alleen injecties. Eerst een startdosis (10 keer in 10 weken), daarna regelmatig onderhoudsinjecties.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn waarde is 101
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoezo 'meestal' een opnameprobleem? Je kunt ook gewoon te weinig binnenkrijgen of tijdelijk een hogere behoefte hebben. Injecties zijn alleen nodig als je onvoldoende intrinsic factor hebt. In alle andere gevallen kun je een tekort gewoon oplossen met tabletten, en indien nodig daarna een aanpassing van het dieet om niet opnieuw een tekort te krijgen. En zelfs als je voldoende binnenkrijgt zijn injecties niet per definitie nodig: ik heb twee keer een tekort gehad en ben daarom met een diëtist na gaan pluizen of het aan mijn voeding lag. Ik eet weinig vlees, maar bleek toch meer dan voldoende B12 en foliumzuur (was een van die keren ook te laag) binnen te krijgen door onder meer verrijkte producten. Maar mijn waardes stegen prima met tabletten B12, dus mijn maag kan het gewoon opnemen. Alleen een lage B12 waarde wil nog niet zeggen dat er een opnameprobleem is.
tinus1969
7 jaar geleden
@Lies12, zie ook https://www.ntvg.nl/artikelen/de-diagnostiek-van-vitamine-b12-defici%C3%ABntie-herzien/volledig
Wat jij hier beweert, is achterhaalde informatie. B12 tekort is tegenwoordig meestal een opnamestoornis, en IF-deficiëntie is wel de bekendste oorzaak daarvan, maar bepaald niet de enige.