Hoe kan het dat je als je reuma hebt die niet met medicatie wordt behandeld je eventueel op een dag niet meer kunt lopen?

Wat gebeurd er in het lichaam dat dat kan gebeuren? Met medicatie kan reuma onderdrukt worden, maar niet alle reuma-patiënten verdragen die.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Erna55
8 jaar geleden
Bij reuma zijn er ontstekingen in de gewrichten.
Wanneer je dat niet behandelt, zullen de ontstekingen de gewrichten aantasten. In het gewricht zullen de botten niet meer kunnen bewegen. Wanneer de gewrichten niet meer goed bewegen in je heup of knie, dan kun je niet meer lopen.

Het beste antwoord

De ontstekingen bij reuma (meer specifiek reumatoïde artritis, er zijn meer vormen van reuma namelijk) tasten de gewrichten aan. Op den duur verdwijnt het kraakbeen en wordt bewegen (maar trouwens ook niet-bewegen) steeds pijnlijker. Het kraakbeen zorgt bovendien voor de soepelheid van gewrichten, dus de gewrichten worden niet alleen pijnlijk, maar ook stijf. In een vergevorderd stadium bij onbehandelde reuma kan een gewricht zo stijf worden dat het feitelijk vast komt te staan - en dat is lang niet altijd in de meest functionele stand.

Er ontstaan tijdens het ziekteproces vergroeiingen die steeds minder goed te corrigeren zijn en op den duur helemaal niet meer te corrigeren zijn. Een bekend voorbeeld is de ulnaire deviatie van de vingers, dus een scheefstand van de vingers in de richting van de pink. Ik zal straks een foto toevoegen; als je het wel eens gezien hebt bij iemand met reuma, zul je het wel herkennen. Tegenwoordig komen deze vergroeiingen gelukkig steeds minder voor, omdat er meer kennis is over de ziekte en er ook steeds betere en effectieve behandelingen zijn.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik krijg om de één of andere reden even geen afbeeldingen gekopieerd; klik zelf maar: https://www.google.nl/search?q=ulnar+deviation&biw=1093&bih=602&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi_hM64jLbKAhXILQ8KHc6SD-UQ_AUIBigB