Zijn er gevolgen NA behandeling van slaapapneu (met CPAP), zo ja welke en is daar onderzoek naar gedaan?

Toegevoegd na 2 uur:
Excuus, ik heb mijn vraag niet duidelijk gesteld: het gaat me om minder prettige / negatieve gevolgen.
Wat ik bijvoorbeeld heb gelezen is, dat mensen heel veel aankomen in gewicht. Maar daar kan ik geen onderzoeksgegevens over vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Van kennissen heb ik gehoord dat ze beter slapen, minder moe zijn overdag en kunnen afvallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel. Ik heb mijn vraag bewerkt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik weet er verder niks van hoor, maar ik zit in een facebook groep waar paar mensen in zitten die cpap gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt helemaal, Ritsuka ; dat is ook -gelukkig - mijn ervaring. Ik heb eigenlijk nog nooit negatieve verhalen gehoord, behalve van mensen die zich verzetten tegen de therapie, het niet volhouden en zelfs hun apparaat niet meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De nadelen/bijwerkingen die ik ken van CPAP (droge neus , droge ogen, ingeslikte lucht, drukplekken van het masker, hoofdpijn, droge mond etc) zijn allemaal goed te behandelen door de apparatuur anders af te stellen/ accessoires te gebruiken. De nadelen van een snurkbeugel zijn natuurlijk dat hij je kaakstand en daarmee in potentie je gebit vernaggelt (daar wil ik dan ook niet aan) . Met de overige middelen (operaties, positietraining etc) ben ik wat te weinig bekend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik heb (nog) geen ervaring met CPAP. Wel met 2 soorten beugeltjes. De eerste versie is aangemeten door de kaakchirurg in het ziekenhuis.
Het bestaat uit 2 plastic gebitjes die via telescoopstangetjes aan elkaar zitten. Die stangetje moeten de bewegingsvrijheid van de onderkaak beperken en zo voorkomen dat de kaak, met de tong, achter in de keel zakken. Na enig wennen zat het niet onconfortabel, maar was het effect heel beperkt. Bovendien kreeg ik van mijn gewone tandarts te horen dat hij dat soort dingen óók aan kan/mag meten, maar dan veel goedkoper dan de rekening die de kaakchirurg uitschrijft. (tip !) Omdat het eerste beugeltje niet werkte ben ik terug gegaan en door het ziekenhuis verwezen naar de firma SnörEx (http://www.snorex.nl/)
Dit is wel buiten de verzekering en de officiële kanalen om, maar omdat het op advies van de KNO-arts was heb ik toch een beugeltje (kosten: zo'n 900 Euro !!!) aangeschaft. Voor eigen rekening dus. Het gepatenteerde ontwerp (vandaar waarschijnlijk die hoge prijs) bestaat uit een plaatje wat aan je boventanden geklemd wordt en een 'balletje' op een staafje wat in de mond op je tong drukt. Door die druk wordt je tong uit je keel gehouden is het idee. Het voordeel van dit systeem zou met name moeten zijn dat je onderkaak minder belast wordt omdat deze in een wat meer natuurlijke positie blijft zitten.
Het nadeel is dat balletje op je tong: Het kan (en in mijn geval is dat ook zo) de huid van je tong beschadigen. Het is ook erg wennen. Ik draag het nu een jaar en ben diverse keren terug geweest om het plaatje af te laten stellen. (6x terug komen is niet abnormaal ! Geef het tijd om te wennen !) Werkt het ? Ja ! Maar voor mij niet goed genoeg. Ik slaap beter mét dan zonder plaatje, dat is een feit, maar heb nog wel steeds klachten. Daarnaast moet ik gedurende de nacht het beugeltje uit doen vanwege een pijnlijke tong. Ik ben daarom terug in het medische circuit. Wellicht dat ik ook een CPAP-klant ga worden. Dat is nog niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank iedereen voor de reacties!
Zelf gebruik ik al meer dan 8 jaar de CPAP en zeer naar tevredenheid. Destijds las ik alleen maar positieve dingen erover.
Een vriendin van mij is er net mee begonnen en komt per dag een pond in gewicht aan... en ze vertelde me gelezen te hebben over hormoonveranderingen en meer problemen.
Voor mij reden om me erin te verdiepen, mede door hier deze vraag te
stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Conqie:
Daar ben ik dus idd naar op zoek!
Zou het dus helemaal super vinden als je dat zou willen doorgeven. Neem je tijd: mocht de vraag al gesloten zijn, dan kan je me natuurlijk altijd via de brievenbuspost ;-) bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewiezewoze:
Wat een ellendegedoe allemaal!
Dan lijkt me een CPAP (uit eigen ervaring) voor jou een uitkomst!
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze is nog maar net begonnen schrijf je ; dat betekent dat ze vermoedelijk nog in de fase zit waarin je moet "afkicken" van de adrenaline waar je daarvoor misschien wel tig jaar op gelopen hebt. Je lichaam is letterlijk gewend aan die voortdurende stress, en als het aanmaken van dat stresshormoon niet meer nodig is, zou het in theorie inderdaad kunnen dat je wat meer aankomt, omdat adrenaline ook je stofwisseling kan verhogen. En sowieso, adrenaline HEEFT nogal wat (bij)werkingen / effecten op je bloeddruk, bloedsuikerspiegel etc. die er niet om liegen. Het kan even duren voor je je ritme weer gevonden hebt zonde (bij mij was het een week of twee, drie), je je niet meer doodmoe voelt (want dat was bij mij de eerste weken aan de CPAP het geval- moeier dan OOIT!) Doordat je niet meer de hele nacht "aan topsport doet", kan het inderdaad zo zijn dat je in de eerste fase - als je niet oplet - wat kunt aankomen. En die verandering in je stofwisseling kan wel effe aanhouden. Zo snel mogelijk "de nering naar de tering" zetten dus, en iets minder gaan eten of wat meer gaan bewegen. Dat is overigens geen 'bijwerking' of 'nadeel' van de apneutherapie, maar een teken dat je lichaam weer wat gezonder gaat functioneren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okee, bedankt!
Ik krijg geen mail meer binnen als er een antwoord of reactie komt op een vraag, vandaar mijn late reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Conqie:
Dank je wel: dit soort info en ook wat je schreef als reactie bij het antwoord van Marleen is wat ik o.a. zoek.
Misschien een idee om er een eigen antwoord van te maken? :-)

Antwoorden (1)

De gevolgen van behandeling voor slaapapneu - met CPAP , snurkbeugel of positietrainer - zijn in de regel een betere nachtrust, meer energie overdag, en vooral een betere gezondheid. Uiteraard zijn de resultaten heel individueel en afhankelijk van hoeveel schade er al was aangericht voor de therapie begon.

Vergis je niet ; een ernstige slaapapnoe betekent dat je met wat pech eigenlijk maar de helft van de nacht echt ademhaalt, dus nooit in je diepe slaap komt, voortdurend zuurstoftekort hebt, je bloeddruk kan niet zakken, je nieren draaien overuren, je maakt voortdurend adrenaline aan (die je ook de dag doorsleept), en kunt op den duur last krijgen van oververmoeidheid, geheugen- en concentratiestoornissen, prikkelbaarheid, maar ook lichamelijke klachten als hoge bloeddruk, diabetes en overgewicht.

Over het algemeen kun je stellen dat mensen vooral in eerste instantie een sterk verbeterde kwaliteit slaap krijgen, wat betekent dat je overdag meer energie hebt. En meer energie betekent juist een veel betere basis om bijvoorbeeld overgewicht aan te pakken. De meeste mensen die ik inmiddels ken uit het "cpap-kringetje" verliezen uiteindelijk juist gewicht. Helaas betekent dat niet altijd dat je ook weer zonder CPAP kunt.

Er zijn zelfs vermoedens dat slaapapnoe niet zozeer het gevólg is van overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes (metabool syndroom) maar eerder een belangrijke óórzaak van die drie. Helaas draai je dat door beter slapen niet 123 terug, maar er wordt in elk geval (nog) ernstiger schade voorkomen.

In mijn geval - maar dan spreek ik dus uitsluitend voor mezelf - was ik na ruim een half jaar ademtherapie al zo opgeknapt, dat ik tien keer de energie heb die ik vroeger had, zodat ik mijn overgewicht nu eindelijk met succes kan aanpakken, mijn suiker is veel beter onder controle en neemt zelfs in ernst af, en mijn bloeddruk keldert zoveel dat ik de medicijnen kan gaan afbouwen. Daardoor kom ik in een nieuwe vicieuze cirkel - een omgekeerde van vroeger - die het steeds makkelijker maakt steeds gezonder te worden. Niet een ander mens ; wel de mens die ik 25 jaar geleden was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Zoals ik elders al schreef: ik gebruik de CPAP zelf al een jaar of 8-9 en heb helaas niet 1 van de door jou genoemde merkbare voordelen mogen ervaren. Ook niet de grotere hoeveelheid energie die je (vrijwel iedereen) ervan hebt gekregen vanwege andere problemen.
Maar natuurlijk weet ik niet hoe ik er nu voor zou staan als ik de CPAP niet had gehad... en een longarts vertelde me dat ik dat ook niet WIL weten :-)
Fijn dat je er zoveel baat bij hebt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wendy ; het is ook geen wondermiddel. En soms wordt er gewoon te laat met de therapie gestart, en is de schade eigenlijk al blijvend. Maar inderdaad, je wilt niet weten hoe het er zonder uitzag. Voornamelijk irreversibele hart- en vaatziekten zijn het gevolg van langdurige apneu. Ik heb gewoon ontzettend geluk gehad met een alerte huisarts die me wilde onderzoeken VOOR ik klachten had. Ja, had wel wat, maar vond dat niet abnormaal en linkte het niet aan slaapproblemen, want ik sliep als een roosje. Ja, nou achteraf niet dus. Dat het ZO veel beter met me gaat komt natuurlijk ook niet alleen door de CPAP, maar doordat ik daar ook keihard aan werk, door mijn eetpatroon volledig op de schop te gooien, mijn beweging sterk op te voeren, en ook een groot stukje "mindset". De CPAP was voor mij vooral het middel om me uit die vicieuze cirkel te halen EN een behoorlijke wake-up-call. Ik was met min 46 "al" aan de CPAP ook volgens mij best wel een van de jonkies-vooral onder de vrouwen-, als ik zo rondkijk in het slaaplab. Eerlijkheid gebied me ook wel te zeggen dat ik inmiddels mensen heb ontmoet die wonderen verwachten van de CPAP maar zelf NIETS aan hun leefstijl veranderen. Zo werkt het helaas niet. Gezond worden is een totaalpakket waar je zelf ook heel hard aan moet werken. Goed slapen maakt het echter voor mij mogelijk, waar ik er voorheen ECHT niet toe kwam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor jullie reacties.
Ik ga ze even "laten landen" en kom erop terug.
Ik krijg geen mailtjes als er een antwoord of reactie is, vandaar mijn late bericht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Conqie: dank ook voor deze reactie.
Wat ik zoek is idd uitleg van lichamelijke problemen NA gebruik van een CPAP en liefst ook onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.
Met jouw reacties kom ik weer verder in mijn zoektocht.
Misschien, ik schreef het eerder, een ideetje om er een eigen antwoord van te maken? ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt ook (laten) kopiëren en plakken!!
Ik ga ook die site belezen, danks en slaap-ze-met-CPAP in 1 van de allerduurste hotels ter wereld ;-)