Ik ben sinds een paar maanden bekend met osteofytis, waardoor ik bij het opstaan regelmatig veel pijn aan mijn knieën heb. Wat kan ik daartegen doen?

Ik doe al elke dag knie-oefeningen.
(Osteofytis: Haakjes en uitstulpingen aan je botten).

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel dus niet alleen bij het uit bed komen maar ook bij het opstaan van de stoel of bank. En dat doe ik nogal vaak per dag.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel dus niet alleen bij het uit bed komen maar ook bij het opstaan van de stoel of bank. En dat doe ik nogal vaak per dag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem de tijd voor het opstaan, niet teveel en te snel alles willen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
N.A.V je toevoeging:
Misschien kun je onder je bed klosjes laten plaatsen en op je stoel/bank een stevig kusen leggen? Als je zit zouden je bovenbenen bijna zo recht moeten zijn dat er niks van af kan glijden! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is want ik vind het lastig omdat ik het niet voor kan doen :-(

Het beste antwoord

Osteofyten zijn woekeringen van botweefsel vaak aan de randen van gewrichten en komen veel voor als in het desbetreffende gewricht sprake is van artrose.De vraag is dus, heb je last van die osteofyten of heb je last van artrose van je knieen?. Startstijfheid na zitten etc. doet overigens vermoeden dat daarvan sprake is. De osteofyten zijn dan meestal niet de oorzaak van de pijn, maar het gebrek aan kraakbeen in het gewricht is dan de oorzaak. Osteofyten kunnen ook pijn doen als ze aangrenzende gewrichtsdelen of botdelen, of andere osteofyten raken. Soms kan het zinvol zijn een of enkele 'lastige osteofyten weg te halen (operatief) ze zullen echter vaak weer terugkomen.

Overigens is osteofytose een normaal proces bij artrose en zelfs ook nog nuttig. Osteofyten maken een gewricht op den duur stijver omdat zel met elkaar vergroeien. Het gewricht kan daardoor minder bewegen en veelal worden de klachten dan minder.

Globaal kan je het volgende zeggen, ter illustratie van het bovenstaande. Veel mensen tussen de 50 en 70 jaar hebben pijnklachten als gevolg van artrose in een gewricht of meerdere gewrichten. Veel mensen tussen de 70 en 90 jaar hebben minder klachten, hoewel ze objectief letterlijk stijf staan van de artrose. Vanwege het strammer worden zijn de klachten gemiddeld genomen toch weer minder geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat ik nu ga zeggen is absoluut niet onaardig of eigenwijs bedoeld dus hoop dat je het ook niet zo op vat!

Waarschijnlijk bedoel je osteofyten want alles wat met itis eindigd duidt op een ontsteking en je zegt er duidelijk bij dat het om haakjes en uitstulpingen gaat.

Dit is de reden waarom mijn antwoord op osteofyten gericht is!
Als je op je rug slaapt kun je het beste een halfrond kussen onder je knieholtes leggen zodat ze minder stijf worden,op je zij is het ook prettig om een kussentje tussen je knieën te doen zodat het minder pijnlijk is.

Ik weet niet of het verstandig is om bij het opstaan meteen knie oefeningen te gaan doen,ik denk dat het beter is om eerst massage van en rondom de knieën te doen zodat ze vast wat voorverwarmt en daardoor waarschijnlijk ook minder stijf zijn (is mijn ervaring)

Osteofyten is een is een vorm van artrose en daar heb ik onderstaande over kunnen vinden:

Mobiliteit
Als u regelmatig (niet overdreven) beweegt, zorgt dat voor minder stijfheid en meer mobiliteit. Bewegen maakt ook de spieren rond de gewrichten sterker, zodat er meer steun is. Nemen de zwelling en pijn toe als u beweegt? Stop er dan mee en overleg met uw arts.

Lichaamsbeweging
Regelmatig zwemmen is ideaal om de gewrichten beweeglijk en de conditie op peil te houden. Omdat het water het lichaam ondersteunt, traint u uw spieren zonder dat de gewrichten veel moeten dragen.
( zelf zou ik kiezen voor een speciaal verwarmd bad voor reuma patienten)

Pijnbestrijding
Warme of koude kompressen kunnen helpen bij ernstige gewrichtspijn. Bij ontstoken gewrichten is een koud kompres meestal fijner. Bij pijnlijke spieren voelt een warm kompres vaak beter. Bewegen is goed, maar als een gewricht ontstoken is, mag u het niet te lang en niet te veel belasten. Zorg er in zo'n rustperiode er wel voor dat u het gevoelige gewricht regelmatig beweegt. Zodra het iets beter gaat, moet u proberen uw dagelijkse bezigheden weer op te pakken. Als u te zwaar bent dan helpt het om af te vallen. Soms kan het nodig zijn van hobby of beroep te veranderen om het pijnlijke gewricht te ontlasten.

Hulpmiddelen
Voor het uitvoeren van alledaagse taken kunt u hulpmiddelen gebruiken. De ergotherapeut kan hierbij helpen. Bij artrose (Osteofyten) van de knie kan een wandelstok helpen.

Ik hoop dat dit een redelijk antwoord is op je vraag?
Sowieso wens ik je veel sterkte!
Groet vlindertje