Iedereen ziet wel eens sterretjes voor de ogen. Het oognetvlies heeft dan even een tekort aan zuurstof gehad. Het gebeurt meestal bij sterk inspannen met ingehouden adem of bij flauwvallen. Heb je bloedarmoede of problemen met de bloeddruk, kan je het ook al krijgen door te snel overeind te komen.
Je ziet ook al steretjes als je eeen klap voor je hoofd hebt gekregen of je hoofd hard gestoten hebt en dit komt dus door het netvlies van je ogen. Hierdoor ontstaan dan, door druk op het oog of doordat de ogen snel bewegen, rek of druk aan het netvlies. Door een reactie van het netvlies, dat reageert op licht, zullen elektrische prikkels naar de hersenen gestuurd worden. Je zult die dan zien als lichtflitsen...sterretjes dus.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder nadere beschrijving van jouw lichamelijke toestand kunnen daar zoveel oorzaken van zijn. Daar kan alleen jouw huisarts na onderzoek een antwoord op geven.

De eerste mogelijke reden is een lage bloeddruk. Als je iets te snel omhoog komt na een liggende of zittende houding kan dat sterretjes geven.
Amadea