Hoe kunnen elastische kousen de druk op de benen verminderen en de bloedsomloop stimuleren?

"Door een bepaalde breitechniek geven elastische kousen meer of minder druk op het been. Zo wordt de bloedsomloop gestimuleerd en wordt het weefsel in het been voorzien van voldoende voeding en zuurstof."

Maar lees ik het nou goed dat kousen de druk ook kunnen verminderen? Zo ja hoe? Of bedoelen ze dat de druk met gradaties kan worden bevorderd?

En hoe kan een druk van een kous nu de bloedsomloop stimuleren? Als ik ergens druk op uitoefen wordt de bloedsomloop toch juist meer afgekneld?

Enfin, het een zal wel met het ander te maken hebben, en die breitechniek zal wel iets complexer zijn dat ik denk. Maar hoe?

Bron: http://www.avosmedical.nl/elastische-kousen/veel-gestelde-vragen

1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me dat de kousen de 'slappe bloedvaten' in het been wat fijn duwen, waardoor het bloed sneller gaat stromen en dus meer omhoog gestuwd wordt. Het probleem met bloedvaten in de benen, is dat deze slap kunnen worden.
Dus in plaats dat de bloedvaten afgekneld worden, worden ze vernauwd waardoor de druk toeneemt. Dat druk verminderen is denk ik meer om de kous comfortabel te maken en zoals eerder genoemd, niet de bloedvaten volledig vernauwen.

Het beste antwoord

Steunkousen worden zo gebreid, dat ze meer druk geven waar dat nodig is (omdat zich daar vocht kan ophopen zoals rond de enkels en om de hele voet) en minder waar het bloed juist wat makkelijker moet kunnen stromen. Dus niet de ene keer meer, de andere keer minder, maar op de ene plek meer, de andere minder.

Bloed moet vanuit je benen een heel eind omhoog, en met zwakke bloedvaten of een hart dat niet meer zo goed pompt, kan dat een hele toer zijn. Door de masserende werking van de kousen, blijven met name de onderbenen beter doorbloed en wordt het bloed een beetje "geholpen" op weg naar omhoog. Dat kan ondermeer hele dikke voeten en spataderen een beetje helpen voorkomen.

De breitechniek is niet zo heel complex hoor ; kwestie van meer of minder steken in een toer ;-) En heel sterk garen ; steunkousen zijn dan ook relatief dikker dan een gewone panty. Maar door het precies pas zijn en weinig elasticiteit vergeleken met een gewone panty, kunnen steunkousen wel een klus zijn om aan te trekken. Je "trekt" ze ook niet aan, je "rolt" je min of meer van de teen naar boven.