Komen mijn symptomen overeen met kanker?

Ik ben 16 jaar oud en heb al vrij lang (meer dan een jaar) bobbels in mijn hals en liezen. De plaats in mijn lies steekt een beetje. Mijn vader en mijn opa hadden beide teelbalkanker wat uitzaaide naar hun lies, de arts liet ons weten dat deze vorm van kanker in bepaalde maten overdraagbaar was. Ik ben hier al eerder voor naar de huisarts geweest maar die nam me niet heel erg serieus aangezien hij er naar keek en er verder niets mee deed, hij noemde een paar dingen op waar het aan zou kunnen liggen en dat het geen kanker hoefde te zijn maar het zit me toch niet lekker. Nu is mijn vraag of iemamd hier ervaring mee heeft en mij advies kan geven over wat ik moet doen en hoe groot de kans is dat dit kanker zou kunnen zijn, en als u niet denkt dat het kanker is zou ik graag willen weten wat het dan wel kan zijn. Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.3K
Erna55
8 jaar geleden
Je arts "noemde een aantal dingen waar het aan zou kunnen liggen", en " hij er verder niks mee deed" .
Je hebt dus al antwoord gekregen. Het zouden een aantal onschuldige zaken kunnen zijn die geen nader onderzoek behoeven. Het lijkt erop dat je angst voor kanker zo groot is dat je niet goed begrepen hebt wat de dokter gezegd heeft:
Er zijn heel veel oorzaken mogelijk voor opgezette klieren. Deze zijn allemaal onschuldig.
Wanneer er geen andere klachten zijn dan is de kans op kanker bijna nul.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is volgens mij niet vreemd dat ik er nerveus van word wanneer ik naar de arts ga met klachten en ik geen vast en duidelijk antwoord krijg, ik weet dat het andere redenen kan hebben maar gezien dat het in de familie zit vind ik toch dat ik extra voorzichtig moet zijn maar dat kan aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het in principe met Erna55 eens, maar eigenlijk is het heel simpel: dit is geen vraag waar we hier veel zinnigs over kunnen zeggen. Dit is een vraag voor een arts.
En als je na de uitspraak van je huisarts de zaak nog steeds niet vertrouwt, kun je een second opinion vragen, bij een andere arts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Controleer regelmatig je ballen; dat is sowieso verstandig. De bobbels zijn waarschijnlijk gewoon klieren die daar horen te zitten. En ja, soms kunnen ze wat pijnlijk aanvoelen. Als je huisarts zegt dat er niets bijzonders met je aan de hand is, zal er wel niets bijzonders met je aan de hand zijn. Als je nog steeds bang bent, ga dan naar een andere arts voor een second opinion.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je huisarts van je vader en opa?
Mogelijk dat jullie andere huisarts hebben en dat deze informatie hem niet bekend is. Met die voorgeschiedenis mag je huisarts wel iets duidelijker zijn in het wegnemen van je angst.
tinus1969
8 jaar geleden
Het is jammer dat de huisarts wel dingen noemt die het ook kunnen zijn, maar dat hij er niets mee doet -vooral het feit dat je klieren langdurig opgezet blijven is namelijk wel opvallend.
Als niet-arts: Pfeiffer?
Hoe dan ook, ga terug naar je huisarts en benadruk dat die klieren opgezwollen blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt iedereen

Het beste antwoord

Nee, je klachten komen niet overeen met de symptomen van kanker; of preciezer/ genuanceerder gesteld is de kans dat je klachten veroorzaakt worden door kanker bijzonder klein.
Sowieso is kanker bij een persoon van jou leeftijd heel erg zeldzaam.

Je voelt de bobbeltjes in je hals en je liezen; dat betekent dat de bobbeltjes vrijwel zeker je lymfeklieren zijn. Lymfeklieren kunnen om vele redenen vergroot zijn en daardoor makkelijker voelbaar; in verreweg de meeste gevallen gaat het dan om een infectie. Bij jou is een infectie echter niet een logische verklaring aangezien de klieren in je hals en in je liezen volkomen verschillende gebieden van je lichaam verzorgen, de infectie zou dan zo ongeveer in je hele lichaam moeten zitten (als dat het geval is dan lig je op de IC en stel je zo'n vraag dus niet op GV.)
Als de klieren vergroot zouden zijn door uitzaaiingen van kanker dan is het ook niet waarschijnlijk dat klieren die zo ver uit elkaar liggen aangedaan zijn (bij testiscarcinoom kunnen de liesklieren inderdaad aangedaan zijn, maar de klieren in je hals zijn daarbij niet logisch.)

Natuurlijk kunnen je klieren vergroot zijn bij een haematologische maligniteit zoals leukemie, maar dat geeft heel veel andere klachten (bijvoorbeeld rare/ zeldzame infecties in je mond) voordat de klieren vergroot raken. Daar schrijf je in ieder geval niets over.

Iedereen lijkt er hier vanuit te gaan dat de klieren ook daadwerkelijk vergroot zijn. Je vermeld nergens hoe groot de bobbels zijn dus kan ik ook niet zeggen dát ze vergroot zijn. Bij een heleboel mensen (zeker bij slanke mensen) zijn ook volkomen normale lymfeklieren goed te voelen. Dat is dan een volkomen normale bevinding en heeft geen enkele betekenis.
Aangezien je huisarts je direct geruststelde ga ik er eigenlijk vanuit dat het gaat om normale (dus niet vergrootte) lymfeklieren.
Dat is overigens geen teken dat je huisarts het 'niet serieus nam' maar hooguit een teken dat je huisarts geen reden zag voor verder onderzoek. Als je klieren normaal aanvoelen dan heeft verder onderzoek nu eenmaal geen enkele toegevoegde waarde.

Maar goed, via GV kunnen we natuurlijk nergens 100% zeker van zijn. Gezien je twijfels is het denk ik toch wel verstandig om nog eens naar je huisarts te gaan. Zorg dan in ieder geval dat je deze keer wel begrijpt wat hij gevoeld heeft. Bespreek dan met hem wat nodig/ verstandig is aan verder beleid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In je hals en liezen zitten veel lymfeklieren, deze zetten uit als ze aan het werk zijn, het kan dus zijn dat je opgezette lymfeklieren voelt. Maar je maakt je ongerust, reden genoeg om terug naar je huisarts te gaan en te vragen om een uitgebreid onderzoek, eventueel met doorverwijzing naar een deskundige, die bijvoorbeeld een scan laat maken, of een stukje uit de bulten haalt om te onderzoeken wat het is (biopt). Ga niet weg bij je arts, voordat je weet wat je wil weten. Of het kanker is of niet, is niet te zeggen zonder onder nader onderzoek. Ik verwacht dat het opgezette lymfeklieren zijn, of ontstoken haarzakjes, maar alleen een arts kan dit bevestigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, ik zal er zeker over nadenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het kunnen inderdaad opgezette lymfeklieren zijn. Ik was laatst ook naar de huisarts geweest voor bobbels in mijn nek, waren dus ook lymfeklieren. Opgezette lymfeklieren kunnen in je nek, liezen en oksel ontstaan. Maar die zijn heel ontschuldig hoor. Maak je maar geen zorgen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Graag gedaan, ga naar je huisarts terug, zodat je zekerheid hebt. Je moet niet blijven zitten met twijfels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna zeker opgezette lymfeklieren, maar ook dan wil je verder kijken.
Kans op kanker zeer klein, o.a. Pfeiffer is waarschijnlijker
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/95018-opgezwollenopgezette-lymfeklieren-hals-nek-lies-oksel.html