hoe mobiel ben ik als ik uit loopgips komt na enkelbreuk ( niet geopeerd)?

ik mag vanaf volgende week gaan lopen op mijn gips. twee weken later mag het gips eraf.
Heb ik dan nog veel pijn, kan ik dan gewoon lopen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (2)

Je zal langzamerhand weer moeten wennen aan het lopen, dus dat (lopen) kan de eerste dagen nog moeizaam gaan. En of je pijn zal hebben, dat kan niemand voorspellen.
9 jaar geleden
Je schreef dat je niet geopereerd bent, dus ga ik er van uit dat het geen gecompliceerde breuk is, en omdat het je enkel betreft, neem ik aan dat je een gips draagt tot aan je knie, toch?

Als je straks op je gips kan lopen, dan zal je sowieso merken dat het moeizaam gaat (afhankelijk van hoe sterk en lenig je zelf bent), maar dat is op zich een mooie oefening voor de spieren in je been, die tot nu een hele tijd compleet inactief zijn geweest. Dat zal helpen om minder ongemak te voelen als het gips straks eraf is.

Later, als je gips helemaal eraf is, zal je meteen merken dat je spiermassa "verdwenen" is. Mensen schrikken soms nogal, maar dat is volkomen normaal: na 6 weken zonder activiteit verliezen je spieren heel veel massa en kracht. Wees gerust: het komt allemaal goed!
Je eerste stappen zonder gips zullen vreemd, ongemakkelijk en onzeker voelen, en je kan misschien een beetje spierpijn krijgen. Niet erger in ieder geval dan de pijn die je krijgt als je spieren stijf zijn de dag na een flinke inspanning. Nogmaals, dat is normaal, en het zal beperkt blijven tot spierpijn, je hoeft niet bang te zijn voor pijn aan je botten of zo.
In feite herstellen botten na een breuk sneller en beter dan spieren, banden of pezen, ik spreek uit eigen ervaring!

Hoe oud je bent (hoe ouder, hoe langer het duurt totdat je volledig hersteld bent) , hoe hoog je pijngrens is, en hoeveel spiermassa je had vóór de breuk, dat weet ik niet, maar je hoeft niet bang te zijn voor een ondragelijk pijn een paar dagen niet kunnen lopen. In principe (het is zelfs aan te raden!) kan je direct na het verwijderen van je gips meteen lopen, voorzichtig, uiteraard, en binnen een paar dagen zal je geheel normaal kunnen functioneren.
Sporten of flinke fysieke inspanning op je normaal niveau duurt wat langer, en dat is moeilijk zeggen hoe lang, maar als je snel(ler) wil herstellen, dan is misschien een paar sessies fysiotherapie onder begeleiding een goed advies.

Veel sterkte met je laatste dagen gips en succes straks!!