Kunnen (slaap) oordoppen oorsuizen verergeren?

Ik slaap sinds een tijdje met oordoppen. Ik heb het idee dat het het oorsuizingen (wat ik al had) verergerd. Is het zo dat het vaak gebruiken van oordoppen oorsuizen kan verergeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (2)

Nee, dat lijkt alleen maar zo. Doordat je de geluiden van buitenaf alleen nog gedempt hoort met de oordoppen in, klinken die jij aan de binnenkant hebt juist extra hard. Je hart hoor je duidelijk bonken, en het suizen in je oor lijkt luider dan overdag. Maar overdag zijn er zoveel omgevingsgeluiden dat je het suizen bijna niet waarneemt. En dat is 's nachts dus anders, en helemaal als je oordoppen in hebt.
Amadea
8 jaar geleden
Het suizen op zich verandert niet , maar de waarneming ervan wel, dus inderdaad kan het zo zijn dat je het meer dan anders merkt.
Als je je oren dichtstopt , bijvoorbeeld door je vingers in je oren te doen, dan hoor je nauwelijks meer iets van buiten, maar des te meer hoor je de geluiden van binnen in je lichaam. Je kunt je bloed dan vaak horen stromen op het ritme van je hart, en ook andere geluiden waarnemen als je er geconcentreerd op let. Met je vingers weer uit je oren, kan het normale omgevingsgeruis weer binnen komen waardoor je interne geluiden wat gemaskeerd worden, je hoort jezelf dan minder.