Als je vermagert, heb je dan ook minder last van warmte?

Ik heb nu een overgewicht van 15 kg ongeveer. Bij inspanning bij warm weer, voel ik me vlug benauwd. Ik ben met diëtiste bezig om gewicht aan te pakken maar ik vroeg me af of dat benauwd worden iets te maken heeft met overgewicht of fysieke conditie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K
Amadea
8 jaar geleden
Dat kan zeer zeker, ja. Maar zó groot is jouw overgewicht niet. Ik heb een zo zwaarlijvige collega gehad dat die alleen kon werken bij een ventilator. Ik moest een bodywarmer aantrekken om daarbij zelf warm te kunnen blijven, want die koude lucht blies precies mijn richting op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is ook allemaal wat je je aanwent, hoor. Ik ben altijd de laatste die het koud heeft, maar ook de laatste die klaagt als het heet is. (Boven de 27 graden echter haak ik ook wel af, hoor).
tinus1969
8 jaar geleden
Heb je je huisarts wel eens naar hart en longen laten luisteren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, alles was in orde, behalve verhoogde cholesterol.

Het beste antwoord

Mijn persoonlijke ervaring : nee, niet per se. Ik had het al altijd warm / nooit koud toen ik nog vijftig kilo woog, en nu ik tegen de 120 zit nog steeds. En omgekeerd ken ik ook dikkerds die echte koukleumen zijn. Dat is je eigen stofwisseling, je activiteit, maar ook voor een deel je emotie die dat bepaald, en de mate waarin je jezelf hebt afgehard / aan warmte gewend. Maar over het algemeen, statistisch zeg maar, kun je wel stellen dat dikke mensen het minder snel koud / sneller warm hebben dan dunne.

Kortademig / benauwd zijn is een ander verhaal ; zeker in de warmte valt het voor je hart niet meer dat hele enorme lichaam (al is 15 kilo niet echt enorm te noemen) van zuurstof te voorzien, vooral bij inspanning. Dan kan een paar kilo gewicht enorm veel schelen. Conditie speelt echter absoluut ook een rol. Als je vaker beweegt, zul je makkelijker je hele lijf van zuurstof kunnen voorzien, simpelweg omdat je spieren sterker worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker. Naarmate je zwaarder bent heb je verhoudingsgewijs meer (warmteproducerende) inhoud en minder (warmteverliezend) oppervlak. Die verhouding wijzigt erg snel omdat inhoud in de derde macht toeneemt (lengte maal breedte maal hoogte) en oppervlak in de tweede macht (lengte maal breedte). Door lichaamsgewicht te verliezen verlies je dus veel meer warmteproductie en minder warmteverlies waardoor je minder snel last hebt van de warmte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk is gewicht wel een factor die meespeelt. Maar naar mijn idee spelen er meer dingen mee. Bij collega's die het snel warm of koud hebben zie ik namelijk geen verband tussen dat en hun omvang/lengte. (Zelf ben ik een een vrij klein en tenger persoon en heb snel last van warmte en veel minder snel last van kou).