Hoe komt het dat ik zo'n zwakke maag heb sinds mijn voedselvergiftiging?

Eten. Het maakte niet uit wat. Alles ging er in. Tot dat ik een half jaar geleden ewn voedselvergiftiging kreeg. Sindsdien lijkt bijna alles mijn maag overstuur te maken. Veel misselijk, vaak diarree en dit kan bij zowel een volledige maaltijd gebeuren als een kleine snack.

Hoe komt het en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heb je toen antibiotica gebruikt? Het kan zijn dat de bacterien die normaal in je maag thuishoren en helpen bij de vertering ook overleden zijn. Die ozu je dan aan moeten vullen. Je kan op internet verschillende artikelen vinden, zowel over probiotica als over het opnieuw enten van je darmen met poep
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je last van de maag of de darmen? (of beiden)
Ik gok darmen, dat is ook de plaats waar de voedselvergiftiging zijn werk doet.
Antibiotica vernietigt ook de darmflora.
Goeie probiotica kan helpen.
.
Het is goed mogelijk dat je gevoelig bent geworden voor bepaalde stoffen.
Heb je toevallig veel last als je melk drinkt?
Je kan een dagboek bij geen houden na welke voeding je last hebt. Zo kan je verbanden gaan zien. Dat is zonder dagboek lastig, vooral als je van meerdere dingen last hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let er ook op dat je niet voor de eerste hap al denkt dat je vast weer misselijk zal worden. Je weet nu hoe ziek je kan worden van eten. Daardoor word je voorzichtiger. Dat is op zich goed, maar als je er teveel aan denkt lijkt het bijna altijd of je misselijk wordt. Probeer even niet op het gevoel in je maag te letten. Als er echt iets mis is dan voel je dat echt wel. Geen hevige buikkrampen? Geen diarree? Dan is het vast allemaal in orde. Het vertrouwen moet weer groeien.

Antwoorden (3)

Het zou kunnen dat maagvlies nog aangetast is, of dun is. Als dit nog niet herstelt is kan de maag zwak blijven.

Wat ook kan:
- tijden van stress
- roken (Nicotine maakt de sluitspier zwakker en veroorzaakt irritatie van het maagslijmvlies.)
- snel eten en slecht kauwen

Ik zou deze site is lezen, wellicht helpt het.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen deskundige, maar ik heb meermalen gehoord dat je maag en darmflora is vergaan ( deels) door de medicatie of door de ziektekiemen die je nu overwonnen hebt.

Dat moet zich weer opnieuw vermenigvuldigen.
En dat kan wel een half jaar kosten dacht ik.

Je huisarts kan je wel aan een voedingsspecialist helpen, die helpt je bij het versterken van die darmcultuur.

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou eventueel een ontsteking of chronische irritatie van je maagslijmvlies kunnen hebben, ik zou zeker naar de huisarts gaan met dit probleem.

Ondertussen zou je
(a) scherpe kruiden, vet eten en zout eten kunnen vermijden (vooral alles dat is gefrituurd, inclusief chips)
(b) zeer matig alcohol drinken of liever nog helemaal niet; liefst geen koffie, slappe thee met melk is beter, en drink het vooral niet heet.
(c) veel water (kraanwater of mineraalwater) drinken, dat verdunt je maagzuur wat. maagzuurremmers zou ik (zonder doktersadvies) niet gaan gebruiken, als reactie daarop kan de maag meer zuur gaan vormen. Over het drinken van mineraalwater met bubbeltjes zijn de meningen verdeeld; ik had ooit maagklachten en ben er o.m. door spuitwater weer af gekomen. Maar sommigen raden het af.
(d) je zou eens kunnen testen hoe jouw maag reageert op zure melkproducten als karnemelk en yoghurt (zonder suiker). Wellicht kun je ook fruit goed verdragen.
(e) eet kleine beetjes, verdeeld over de dag
(f) als dat lukt, stress en roken vermijden.