Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een keizersnede en bekkenbodem operatie tegelijk worden uitgevoerd?

Ik vraag me af of een bekken verzakking tegelijk verholpen kan worden bij de uitvoering van een keizersnede. en of dit ook wel eens word gedaan in Nederland.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
891
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of de bekkenbodemingreep tegelijk uit te voeren is, hangt af van de ernst van de verzakking en de operatie die daarvoor moet worden uitgevoerd, en welke organen verzakt zijn (alleen de blaas, of ook de vagina en/of endeldarm).
Door de zwangerschapshormonen is de baarmoeder en bekkenbodem wat verweekt, waardoor de verzakking wat vertekend kan zijn. Hierdoor kan ik me voorstellen dat het niet wenselijk is deze tegelijkertijd uit te voeren, en dat het wellicht goed is om te kijken hoever je zelf komt met goede bekkenbodemfysio na de zwangerschap Overleg dit, als dit je wens is, tijdig met je gynaecoloog. Hij/zij kan je dan uitleggen waarom er wat gekozen wordt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, de ene (bekkenbodem) valt te plannen de andere niet. En voor de ene heb je een gynaecoloog nodig en voor de andere een chirurg. Daarom moet de keizersnede-ingreep zo kort mogelijk duren zodat eventueel de volgende zo snel mogelijk kan worden uitgevoerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-
Een keizersnede is soms ook planbaar, op indicatie.
En bekkenbodemchirurgie wordt ook wel door gyneacologen uitgevoerd.
De duur van de keizersnede heeft (bij normaal verloop) in dit antwoord weinig invloed op de herstelperiode.
Ivana
8 jaar geleden
Geniet eerst eens van de baby. Moet je de trein halen of zo. Voor alles is een tijd en plaats en met haast kom je nergens.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding