Waardoor is een zenuwbeklemming soms juist goed te 'voelen' aan het uiteinde van de arm?

Stel een zenuw ergens in de rug zit een beetje knel, je kunt dan een voos/doods gevoel in je vinger krijgen. Maar waardoor juist in het uiteinde van de zenuw en niet door de hele arm?

Het beste antwoord

De zenuwen die het gevoel verzorgen lopen vanuit het ruggenmerg door een spleetje tussen de wervels tot aan (meestal) de huid. In de huid eindigt de zenuw in een orgaantje dat pijnprikkels/ aanrakingen/ enz omzet in een elektrisch signaaltje. Elk van deze orgaantjes heeft zijn 'eigen' zenuw. Het signaal loopt over de zenuw, via een aantal overschakelingen, naar de hersenen.
De hersenen bepalen de precieze lokatie van de oorspronkelijke prikkel dus aan de hand van over welke precieze zenuw(en) het signaal binnenkomt.

Als een zenuw bekneld raakte dan ontstaat er ter plekke van de beknelling ook een elektrisch signaal op de zenuw. Dat signaal komt vervolgens in de hersenen aan. De hersenen interpreteren dat signaal dan dus alsof het afkomstig is van het gevoels-orgaantje in de huid.

Als de zenuw, die het gevoel in een vinger verzorgt, bekneld raakt (dat is dan in de nek) dan voel je dat dus in je vinger al is er niets met de vinger aan de hand.
Het is dus eigenlijk een foutieve interpretatie van je hersenen.