ik heb tinnitus maar die brom begint pas als ik een uur lig. hoe kan het stoppen als ik rechtop sta, zit? is dat wel tinnitus?

Volgens de kno arts heb ik tinnitus, niks aan te doen. Ik hoor de brom echter alleen als ik lig, na ongeveer een uur begint t. Schud ik met mijn hoofd, dan stopt de brom even. Ook stopt hij als ik ga zitten of lopen. Overdag hoor ik de brom nooit. Afkloppen.... Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K
SimonV
9 jaar geleden
De tinnitus kan verband houden met een geblokkeerd oorkanaal. Wellicht sluit de blokkade als je langere tijd ligt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooo en kan ik daar iets aan doen??
SimonV
9 jaar geleden
Als dit het geval is, en als de gehoorgang wordt geblokkeerd door oorsmeer, kunnen oordruppels worden voorgeschreven of kan het oor worden uitgespoten.
Maar dit is slechts een hypothese... http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/60347-oorsuizingen-tinnitus.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoort het wel vaker dat mensen met tinnitus vooral klachten hebben bij het liggen in een bepaalde houding, en ik meen dat er ook een theorie over het ontstaan van (sommige soorten) tinnitus is die te maken heeft met geluiden vanuit het hoofd, dat bijvoorbeeld bij het aanspannen van bepaalde spieren in het gezicht of hoofd/halsgebied geluiden worden doorgegeven of veroorzaakt. Ik vind het wel zo specifiek dat ik persoonlijk als ik dat probleem had, me zou afvragen of het misschien zó specifiek is dat het duidt op een bepaalde oorzaak van het geluid en of er dan mogelijk iets aan te doen is. Misschien eens flink googelen, en/of contact zoeken met lotgenoten om te zien of iemand dit specifieke patroon herkent? En die KNO-arts, is dat een arts met specifieke deskundigheid op het gebied van tinnitus? Zo nee, kent die dan een collega die dat wél heeft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Marjolein, Ik heb precies hetzelfde. Heb jij nog een second opinion aangevraagd? Hoe is het verder gelopen? Ik heb het sinds een maand nu.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit blijft lastig..het is een lange tijd weggeweest en nu alweer een jaar aanwezig..ene keer meer dan de andere keer. Ik slaap met een ipod in mijn ene oor zodat de brom overstemd wordt en ik iig wat kan slapen. Het is geen vocht. Overdag, net na het opstaan, slaat de brom aan bij laag geluid. Schudden met mijn hoofd laat het stoppen. Ik heb geen idee wat ik ermee moet...

Antwoorden (3)

Wel tinnitus ! Tinnitus is een verzamelnaam voor diverse geluiden in het oor . Die door verschillende oorzaken zouden kunnen ontstaan . In jouw specifieke geval denk ik dat het bij jou GEEN Ménière is maar mogelijk edn doorbloeding probleem !?! Er zijn ook soms schildklier problemen . Of het zgn brughoofd gezwel ( GEEN kanker ) vraag een second opinion aan . En ga naar een academisch ziekenhuis als je twijfelt aan de juiste diagnose . Hoe werkt het . Je gaat naar je huis arts en vraagt een second opinion door een academisch ziekenhuis in je regio . Succes. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk is er in jouw geval wel iets azn te doen . Ps hier een diagnose geven is ondoenlijk en gevaarlijk . Raadpleeg altijd je arts . Maar je klacht past NIET in de gehoor beschadiging door hard geluid .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller noemt ook helemaal geen gehoorbeschadiging door hard geluid. Er zijn meerdere oorzaken voor Tinnitus. Je kunt er zelfs mee geboren worden of het krijgen na bepaalde medicijn gebruik etc. Ook zomaar ineens kun je t krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrouw70 klopt ik heb het in eens midden in de nacht gekregen nooit geen oorzaak gevonden. Slik nu medicijnen waar mijn piep erger van word. In sommige gevallen is er wat aan te doen in sommige gevallen helaas niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door bijv hard geluid . Ja de oorzaken zijn ? Van medicijn gebruik ( vergiftiging ) beschadiging tril haartjes , van iets wat tegen de gehoorzenuw drukt ( dat laatste is wat ik heb ):( lijkt het .
Je hebt verschijnlijk wel tinnitus. Tinnitus zijn phantoom geluiden in gehoor, je hoort geluiden die niet in de omgeving zijn. Het geluid kan erger worden als je in een stille ruimte zit en niks om handen hebt. Het kan zijn dat je overdag genoeg te doen hebt dat je het bijna niet door hebt dat het gebrom aanwezig is. Tinnitus is bij de ene persoon erger dan de ander, sommige mensen horen het overal boven uit bij de ander is het geluid minimaal.

Ook verschillende de geluiden van persoon tot persoon de ene hoort een piep de ander een brom of een combi van beide.

Tinnitus is niet altijd het gevolg van gehoorbeschadiging. Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals een klap tegen het hoofd, een verstopte buis van eustachius enzovoort.

Twijfel je of de diagnose en of er wel wat aan te doen is (soms is er wel wat aan te doen). Vraag een secend opion aan, bespreek dit met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoor de brom echt alleen maar in ligstand....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat is de situatie verder: Lig je in een stille ruimte, let je er echt op enzovoort? Wanneer is het ontstaan na medicijn gebruik, hersenschudding, verkoudheid? De brom die je hoort noem je tinnitus en of er dus wat aan te doen is ligt aan de oorzaak. Ben natuurlijk geen dokter, maar misschien met meer informatie kunnen jij en de dokter beter kijken na een oplossing. Het vervelende is, is dat artsen mensen met dit verschijnsel heel snel weg sturen,met er is niks aan te doen en leer er maar mee leven. Ik heb zelf een piep, ik hoor hem pas als ik in een stille ruimte ben en nog erger als ik wil gaan slapen. In het begin was het gek makend voor me. Maar heb contact opgenomen met lotgenoten en heb hier veel aan gehad.
Beste, ik begrijp compleet wat je bedoeld en nee het is niet dat je die brom tijdens de dag niet kunt horen door andere geluiden. Hij komt vanaf je gaat liggen en stopt als je lichtjes beweegt met je hoofd .. ik heb die ook en hoop dat er nog ooit vanaf geraken. Bent u ervan verlost ondertussen ? Ik hoop het hier te weten te komen want het is om gek te worden. Groetjes