Is het gevaarlijk om een vogel op je slaapkamer te houden?

Ik wil graag een dwergpepgaai aanschaffen, maar vanwege de hond kan die niet beneden komen. Nu zegt mijn moeder dat dit gevaarlijk is, vooral voor je longen. Is het echt gevaarlijk om een dwergpapegaai op je slaapkamer te houden? Ik slaap op zolder en heb een hele grote kamer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.9K
fremar
9 jaar geleden
http://www.gras-valkparkieten.nl/algemeen/huisvestiging/parkieten-in-huis/

Antwoorden (2)

nee hoor, niet gevaarlijk.
Maar het geeft wel een hoop rommel. Zaadjes, veertjes, poepjes.
Ik denk dat jouw moeder er niet van overtuigd is dat jij dat allemaal zelf gaat schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt heel veel COPD(Astmatische bronchitis) bij vogelfokkers gezien, maar die mensen zitten dag en uur tussen 30-40-100 vogels die heen en weer vliegen en waar alles onder de veren, veerschilfers en voerpellen zit.

Als je je kamer goed schoonhoudt en de vogel kan een paar meter van je bed staan, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Bovendien slapen ze 's nachts en bewegen dan niet.
MAAR....de agapornis rosecollie die je hier op de foto laat zien, is een verschrikkelijke schreeuwer. Je zou er echt twee moeten hebben, tenzij je twee uur per dag voor de vogel kan vrijmaken om mee te spelen.
De ervaring is echter, dat je naast huiswerk, vriendinnen en stappen, die tijd helemaal niet beschikbaar hebt. Maar twee agapornissen zijn ook herrieschoppers, schreeuwers zelfs en als jij je huiswerk daarbij moet maken in dezelfde ruimte, dan houd je dat geen maand vol.

Je zal dit wel een heel vervelend antwoord vinden. Maar er zijn wel vogeltjes die veel minder herrie maken: de forpus-soorten bijvoorbeeld. Dat zijn echte kleine papegaaitjes, 2/3e van de agapornis, maar ze zijn alleen in de kleur groen met soms blauw. Catharina parkietjes zijn ook wat rustiger. Prachtig groen met golfjes op de vleugels.

Zoek ze allemaal op op internet en lees er veel over. Heb je al een 'mens' die voor ze zorgt als jij op vakantie bent? Dat moet je wel op tijd regelen. Doe niets overhaast.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.vogelproblemen.nl/Catharinaparkiet.html
Zie: karakter.