Wat heb ik? Astma of Bronchitis of wat anders?

Dit is persoonlijk. Toen ik klein was heb ik 1 a 2 x een aanval gehad. Ik kon toen moeilijk INademen. Mijn doktor zei dat ik astma had maar normaal is het met astma dat je moeilijk UITademt. Sinds ik die aanvallen heb gehad, heb ik er verder geen last van gehad. Het is wel zo dat als ik sport ,pijn heb bij het ademen, dit gaat weg als ik 25 min rustig aan doe. Wie heeft ongeveer hetzelfde? of weet wat ik heb.?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste vraag die je je moet stellen is denk ik in welke mate je er last van hebt. Als je er erg last van hebt, raad ik je zeker aan nog een keer onderzoek te laten doen (eventueel door een andere arts).
Astma komt vrij vaak voor en het komt ook vaak voor dat je er als kind last van hebt maar op volwassen leeftijd minder. Je kunt ook nagaan of er sprake is/was van een piepend geluid bij het ademhalen. Het zou kunnen dat je last hebt van inspanningsastma: "Ook inspanningsastma kan men beschouwen als een uiting van verhoogde luchtwegreactiviteit. Bij inspanningsastma ontstaat ongeveer tien minuten na een maximale inspanning kortademigheid met piepen op de borst."
Gezien je niet noemt dat je regelmatig veel slijm ophoest lijkt het me dat er geen sprake is van bronchitis of COPD.
Maar het blijft dus, als je het echt wilt weten, moet je een arts bezoeken.