Vreemde vlekken op vingers. Iemand een idee van wat dit kan zijn?

Komt op in 'opstoten'. Verdwijnt na enkele weken. Pijnlijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Amadea
9 jaar geleden
Kan het samenhangen met terugduwen van de nagelriemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neen, het is een reactie op iets. Maar wat...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga er mee langs de huisarts. Thuis-dokteren is meestal niet de "goede" oplossing. De dokter weet (als het goed is) jouw hele medische geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wordt bedoeld met opstoten?
Amadea
9 jaar geleden
Ik denk dat ze bedoelt 'bij vlagen'. Dus het komt ineens opzetten, en verdwijnt na een tijdje weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Werk je veel met je handen?? Kan zijn dat je ergens iets hebt opgepakt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt wel een ontsteking, heb je het alleen op de plekken bij je gewrichten aan je vingers?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijken mij gewrichtsontstekingen, je ziet het wel vaker bij secretaresses die de hele dag op de pc werken. Mogelijk iets reumatisch. Toch de dokter maar even naar laten kijken.

Antwoorden (1)

Het zou reumatoïde artritis kunnen zijn. Letterlijk betekent artritis 'ontstoken gewricht'. Normaal bestaat een gewricht uit twee gladde, met kraakbeen bedekte botuiteinden die als een set bij elkaar passen en soepel langs elkaar bewegen. Artritis ontstaat als deze gladde oppervlakken onregelmatig worden en niet meer op elkaar passen. Reumatoïde artritis tast de cellen aan die normaal gesproken de gewrichten
bedekken en smeren. Het slijmvlies rond het gewricht raakt ontstoken en zwelt op.

Stijfheid, zwelling en pijn zijn symptomen die bij artritis van de hand voorkomen. Vaak is er sprake van een worstvormige zwelling van de vinger.

Als jouw huisarts vermoedt dat jij reumatoïde artritis hebt, kan hij een bloedonderzoek of andere onderzoeken aanvragen om de diagnose te bevestigen. Behandeling vindt vrijwel altijd plaats door de reumatoloog. De behandeling is gericht op pijnverlichting en functieherstel. Als je reumatoïde artritis in je handen hebt, kunnen geneesmiddelen de ontsteking verminderen en de pijn verlichten.

Reumatoïde artritis komt voor bij ongeveer 1% van de wereldbevolking, en treft vrouwen 2 tot 3 keer vaker dan mannen. Gewoonlijk treedt de aandoening voor het eerst op tussen de 25 en 50 jaar, maar de ziekte kan op elke leeftijd voorkomen. Reumatoïde artritis heeft bij sommigen een mild verloop; bij anderen zijn er tussen de opvlammingen van de aandoening lange perioden zonder symptomen.
Amadea