harde stomp gekregen rechts in de onderbuik, op de zijkant meer. gevolg grote blauwe plek. moet ik me anders zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ivana
9 jaar geleden
Ik zou me alleen zorgen maken om degene die dit veroorzaakt heeft.

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is gewoon een joekel van een blauwe plek ; een onderhuidse bloeding.

Pas wanneer er andere klachten bij komen ( ernstige pijn, krampen, steken, niet meer naar de wc kunnen, overgeven, kortademigheid etc) kan de schade dieper zitten en kun je er beter even mee langs de dokter. Maar zolang het alleen een blauwe plek is en je voelt ook alleen een blauwe plek, is het vermoedelijk alleen maar een blauwe plek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u, mocht deze symptonen komen wat kan het zijn? Ps, is woensdagavond gebeurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan er bijvoorbeeld een 'knoop' (meer een draai) in een darmlus zijn gekomen. Maar dan had je dat inmiddels vermoedelijk wel gemerkt. Die obstructie kan er voor zorgen dat je ontlasting niet verder kan, en uiteindelijk bij de ingang omhoog komt. Het risico dat je loopt is dat op een ' acute buik' , waarbij een darm scheurt, darminhoud in de buikholte loopt en een vreselijke ontsteking kan veroorzaken. Maar daar loop je niet ongemerkt drie dagen mee rond. Dan ben je echt dood- en doodziek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerlijk gezegd zou ik met bij zo'n knoop in me darmen meer zorgen maken over het afsterven van dat stuk darm dan over de obstipatie... Van een stomp trauma in de buik kan je eigenlijk niet zo'n knoop krijgen. Gezien de locatie zou ik me meer zorgen maken over letsel aan de lever of nier, hoewel ook de kans daarop erg klein is. Eerlijk gezegd zit er op die plaats niets dat erg makkelijk beschadigd raakt.
Bij letsel aan je lever krijg je buikpijn in je hele buik en de buik zet wat op, doordat je bloed verliest in je buikholte. Bij nierletsel plast je direct bloederige urine. Aangezien je (naar ik aanneem) hier geen last hebt zal Marleen wel gelijk hebben en heb je 'gewoon' een blauwe plek; die trekt wel weer weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Obstipatie is het probleem niet ; het gaan om de obstructie, die zich alszodanig kan uiten, en die een symptoom kan zijn van erger. Bijvoorbeeld het risico op afsterven ; maar ook dat lijkt me hier zeer onwaarschijnlijk. Verder zitten daar eigenlijk geen organen ' in de vuurlinie' .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het eerste waar ik me zorgen om zou maken is dat er inwendig ook een bloeding zou zijn. maar gezien de kleur van de plek lijkt me dat hij dan tegen deze tijd al de gevolgen daarvan zodanig zou ondervinden dat hij al hondsberoerd plat was gaan liggen ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt mij dus ook. Met inwendige verwondingen loop je niet drie dagen rond.