Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Binnen hoeveel tijd mag je resultaat van antibiotica verwachten ?

Ik hoest al meerdere weken behoorlijk en vorige week kwam daar bij inspanning ook kortademigheid bij. Ik kreeg van mijn huisarts een kuur amoxicilline en ben daar woensdag mee begonnen. Ik voel nog steeds geen verbetering eerder vermindering omdat het achter mijn borstbeen "vreemd' voelt. Diep in/uit ademen geeft een hoestprikkel en er komt een beetje schuimig slijm op.
Moet ik nou wachten tot de kuur afgemaakt is of is het beter om morgen al aan de bel te trekken ?
Het is dit jaar al de tweede antibiotika kuur. De vorige was een andere.
Ik heb geen koorts en bloeddruk/hartslag(net gemeten) is niks mis mee ben alleen helemaal gaar van het gehoest.

Toegevoegd na 2 dagen:
update 14-10

Ben bij de huisarts geweest
Bleek dus idd om een longontsteking te gaan. Hij is niet zo kwaalbenoemerig dus meestal verlaat je de praktijk met een receptje en dat is het.
Het blijkt dat de ab kuur wel zijn werk gedaan heeft want hij kon niks horen in de longen.
Het hoesten en de pijn in het lijf schrijft hij toe aan een irritatie die weer door dat zelfde hoesten ontstaat.
Ik krijg nu codeïne om dat te doorbreken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoestklachten en kortademigheid kunnen zowel door een virus als door een bacterie worden veroorzaakt. Antibiotica werken uitsluitend tegen bacteriën. Amoxicilline is werkzaam tegen de meest voorkomende bacteriële verwekkers van een luchtweginfectie. Wanneer het antibioticum goed aanslaat is meestal na 2-3 dagen verbetering merkbaar. De kuur moet dan worden afgemaakt. Wanneer de klachten niet verbeteren, is de verwekker ofwel niet gevoelig voor amoxicilline, of het gaat om een virus. De meningen zijn verdeeld of het in dergelijke situaties toch nodig is de kuur af te maken. In plaats van een antibioticumkuur lijkt het beter om de klachten symptomatisch te behandelen met een hoestprikkeldempend middel en eventueel een inhalator tegen de kortademigheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100