Ziet huisarts uitslag bloedonderzoek ook voor dat de patient belt of langskomt?

Ik vraag mij dus af of een huisarts een afwijking geconstateerd in het lab ook al tegenkomt voordat de patient om de uitslag vraagt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Tegenwoordig komen bij zo'n beetje elke praktijk de uitslagen binnen via de elektronische post. Dit betekent dat de uitslagen binnen gehaald moeten worden; dit gebeurt door een arts. Je mag verwachten dat de arts dan ook kijkt of er belangrijke afwijkingen in het onderzoek zitten. Dit wordt gedaan omdat er soms een uitslag binnenkomt die directe actie vraagt.
Het is echter niet zo dat elke afwijking meteen actie vraagt, heel vaak kan het wel even wachten zodat de arts in samenspraak met de patiënt een beleid kan maken.

Niet elke huisarts gaat hier even strikt mee om; ik heb collega's die inderdaad pas goed naar de uitslagen kijken op het moment dat de patiënt er naar vraagt.

Het is dus vooral afhankelijk van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt er natuurlijk vanaf. Meestal bel ik de huisarts en zijn de resultaten voor die tijd al bekeken door de huisarts. Huisartsen constateren overigens niks in het lab, dat doen laboranten en andere artsen wellicht, maar de huisarts krijgt alleen waardes e.d. door, die kijkt niet zelf in het lab,