Colonscopie en hoe verder?

Er is recentelijk een coloscopie gedaan. Voorlopige uitslag was 2 poliepjes weggehaald en verder geen bijzonderheden. Poliepen worden altijd nagekeken en deze uitslag volgt. Wat ik mij afvraag is, stel er zijn kwaadaardige cellen gevonden, krijg je dan eerder bericht? Ik moet namelijk pas na een maand na de scopie terug komen bij de specialist.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, dat hoeft niet per se. Ik heb een soortgelijke vraag ooit gesteld aan een specialist en hij zei dat je, in geval van een slechte uitslag, niet altijd eerder bericht krijgt. (Raar, maar waar...)
Als ik jou was, zou ik vragen of je de uitslag kunt krijgen zodra die binnen is zodat je je niet zo lang in spanning hoeft te zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is eigenlijk wel erg vreemd. Zeker als je steeds maar hoort, wees er snel bij dan is de kans op genezing groot.
De poliepen zijn al weggehaald, wat dat betreft loop je van deze poliepen geen risico meer. Er kunnen (waarschijnlijk zelfs) meerdere poliepen in een zeer pril stadium van ontwikkeling aanwezig zijn. Het duurt altijd enige tijd voordat een micro-poliep is uitgegroeid tot een grotere poliep.

Wat er nu onderzocht wordt, is of het binnendeel van de poliep adenomateus is. Als dat het geval is, dan betekent dat voor jou dat je regelmatig terug zult moeten keren voor een colonoscopie, om dan de poliepen te laten verwijderen.
Zijn de poliepen niet adenomateus, dan zal je ook wel terug moeten komen, maar met grotere tussenpozen.

Er is daarom geen urgentie bij een dergelijke uitslag: het betekent alleen of je (bijvoorbeeld) over een jaar of over 5 jaar terug moet komen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de heldere uitleg!
Dan reist nu de vraag, is darmkanker tijdens de scopie te onderscheiden van de poliep die onderzocht moet worden? Met andere worden kan de scopist al zien of iets wel of niet kwaadaardig is?
crispy
9 jaar geleden
Nee, aan de poliep is dat niet te zien behalve in het lab. Dus de arts die de scopie heeft uitgevoerd, zal ook moeten wachten op de uitslag van het lab.