Kan ik na een val artrose krijgen?

Stel dat ik na een val/sprong van een bepaalde hoogte ( geen stoepje of muurtje, maar echt een behoorlijk hoogte. Bijvoorbeeld 3 of 4 meter. ) in gehurkte stand terecht kom op de grond, dan krijgen mijn knieën een behoorlijke klap. Ik weet dat je dan door de klap knie-problemen kunt krijgen, zoals artrose, maar hoe zit het met de rest van je lijf? In principe lijkt het me dat heel je lichaam een flinke klap krijgt dan, maar kan het dan zo zijn dat je door deze val/sprong ook klachten krijgt in de wervelkolom? Dus behalve de artrose in je knieën ook artrose in je wervelkolom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Artrose is slijtage van het kraakbeen in gewrichten. Het kraakbeen kan geleidelijk aan verminderen of helemaal verwijnen. Hier een lijst van oorzaken:
Artrose kan eigenlijk worden gezien als een normaal proces van de gewrichten zodra er sprake is van onderbelasting van een gewricht oftewel een tekort aan belasten van het totale kraakbeenoppervlak.[8] Dit heeft tot gevolg dat de gewrichten minder kraakbeen hebben en dat er pijn bij beweging gaat ontstaan. Vaak wordt over artrose gesproken als 'slijtage' van de gewrichten, maar van puur mechanische slijtage zoals men bij machineonderdelen ziet is geen sprake; zowel bot als kraakbeen zijn levende weefsels met cellen die actief betrokken blijven bij het functioneren van het weefsel.

Risicofactoren voor het ontstaan van artrose zijn:

Chronische overbelasting of verkeerde belasting door verkeerde houding, belastingsvormen waarbij men snel geneigd is om delen van het lichaam vast te zetten zoals bij fysiek zware arbeid, of intensief sporten.
Overgewicht speelt een belangrijke rol bij artrose van knieën, heupen en enkels.
Trauma in beschadigde gewrichten bijvoorbeeld door sportletsels kan ook eerder artrose ontstaan.
Erfelijkheid; artrose treedt bij iedereen in bepaalde mate op, maar de snelheid waarmee dat gebeurt, is in een bepaalde mate erfelijk.[10][11] In zeldzame gevallen is vroegtijdige artrose een ziekte die dominant overerft.
Ontstekingsreactie; artrose ontstaat niet alleen door overmatig gebruik van gewrichten of veroudering maar ook door een lichte ontstekingsreactie van het lichaam. Deze ontstekingsreactie versnelt de afbraak van gewrichtskraakbeen.
Verder worden er onderzoeken verricht naar andere risicofactoren voor de progressie van artrose, zoals een lage vitamine D-spiegel,[16] een lage vitamine K-spiegel[17] of de mogelijke invloed van vrije radicalen.[18]

Trauma kan artrose veroorzaken op langere termijn, je kan dus niet van vandaag op morgen artrose hebben, dit is het afslijten van het kraakbeen en gebeurd geleidelijk aan. Door een trauma kan dit proces zich wel versnellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals in mijn link is artrose een vorm van reuma, reuma is een ontstekking van de gewrichten, dus door een val kan je gewricht beschadigd worden en daardoor reuma ontstaan met als specifieke vorm Artrose.
Het is niet alleen een slijtage van de gewrichten, het heeft een reumatische oorzaak . Het kan zijn dat er gewrichten uitslijten maar dat het geen artrose is. Wel is de kans groot dat er reumatische ontstekingen ontstaan

Andere antwoorden (1)

Artrose is een ontsteking van de gewrichten. Een ontsteking kan je krijgen na een kwetsuur
Dus het antwoord ja
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artrose is GEEN ontsteking van de gewrichten, maar slijtage van gewrichtskraakbeen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artrose is een van de vormen van Reuma. Reuma is een ontstekking van de gewrichten. Door een val kan je reuma krijgen dus ook artrose.
Zie onderstaaande links. http://www.vumc.nl/afdelingen/reumatologie/1599525/
http://www.vumc.nl/afdelingen/reumatologie/1599525/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Artrose is geen ontstekingsreuma, maar het is wel degelijk een vorm van reuma. Bij artrose raakt het kraakbeen beschadigd."
En
"Vormen van reuma
Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 aandoeningen aan of rondom het gewricht die niet veroorzaakt zijn door een letsel of ongeval. Reumatische aandoeningen kunnen globaal worden onderverdeeld in 3 categorieën: ontstekingsreuma
artrose
wekedelenreuma" Aldus reumafonds.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie spreekt er hier van ontstekingsreuma,Dit zou het zelfde zijn als je zou zeggen, een witte blanke een zwarte neger, koud ijs enz,
Dit is twee maal het zelfde zeggen,
Reuma is een ontstekking en artrose is daar 1 van de vormen van,