Wat is een peesontsteking onder de hiel?

Loop al een aantal weken met een pijnlijk gevoel onder mijn voet en rond mijn hiel. Heb altijd al steunzolen gehad, en ging dus naar de podoloog voor controle en misschien nieuwe steunzolen. Hij zei dat ik een beginnende peesontsteking had en dat ik erg moet opletten (waarmee?).

Wie weet wat dit precies inhoudt? Is dit hetzelfde als hielspoor? Of peesplaatonsteking?
Wat zijn de behandelopties en kan ik iets doen het te verlichten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Vraag via je huisarts een verwijzing en laat een scan maken van je voeten. Je weet wel: met gel ertussen gaan ze met een zgn. camera over je voet. Zo kunnen ze met zekerheid zien of het een hielspoor is. Een röntgenfoto laat nl. niet alle afwijkingen zien.
Wanneer je kalkafzetting erbij hebt wordt het extra pijnlijk: dat tikken ze los a.h.w. zodat de kalkafzetting verdwijnt. Het doet wel heel veel pijn. Opereren kan ook, maar de resultaten kunnen heel wisselend zijn.
Het is een overbelasting. Niet joggen, rennen o.i.d. en geen bergbeklimmen. Daarmee wordt het erger. Loop op zachte ondergronden. Bijv. gewoon over het gras i.p.v. de stoep. Neem de fiets, dat stimuleert de doorbloeding van je lichaam en het helpt afvalstoffen te verwijderen. Ook houdt je hiermee je conditie op peil en je komt makkelijke van a naar b zonder te veel te lopen.
Sommige fysiotherapie behandelingen kunnen helpen, maar er zijn mensen bij wie het averechts werkt.
Wanneer je door je werk, hobby, of sport meer klachten ontwikkelt kun je een ergotherapeut inschakelen.
Je kunt het behandelen met koelen op de volgende manier: met een icepack strijk je van onder je voet, over de hak, langs de hiel, tot halverwege je kuit. Dat geeft verlichting en de zwelling neemt af. Ook een cooling gel kan helpen.
Dansers "pointen" en "spitzen". D.w.z.: ze lopen als Charlie Caplin en ze strekken hun voeten zodanig dat het lijkt alsof ze met hun tenen iets aanwijzen.
Wat helpt is extra demping laten aanbrengen in je steunzolen door een A en B Podoloog. Schoenen dragen met vering (gel zolen) of elke andere schoen die je hemels vindt zitten.
Wat ook helpt: medische laser therapie. Gegeven door een arts. Die zet een apparaat op je voet, ter grootte van een ouderwetse "philishave". Behandeling is volkomen pijnloos en zet het lichaam zelf aan tot genezen. Doorgaans zijn hier 4 tot 6 behandelingen voor nodig.
Check je verzekering: veel therapieën worden (gedeeltelijk) vergoed uit de alternatieve pot.
Veel beterschap! (Je raadt het al: ik ben ervaringsdeskundige en na 8 jaar klachtenvrij door die laatste therapie.)

Toegevoegd na 15 minuten:
Over het pointen en spitzen: dansers hebben nooit hielspoor.