Is een spalk een 'standaard' behandeling bij cts?

Binnenkort krijg ik een emg vanwege vermoeden cts.
Wordt er altijd een spalk voorgeschreven?
Krijg je die meteen na de diagnose?
En moet ik dan rekening houden met dingen niet of moeilijker kunnen?
Bijv. in het huishouden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een spalk zorgt voor rust in je pols. Het is de optie waar men in proncipe de voorkeur aan geeft omdat er dan niet in het lichaam gesneden of geprikt hoeft te worden.
Het hangt van de ernst van de klachten af of een spalk volstaat, en hoelang hij gedragen moet worden. Soms kan worden volstaan met een nachtspalk. Die zal je overdag dus geen hinder geven.

Je zult met je klachten de pols rus moeten gunnen en in die zin kun je niet alles doen. Maar de spalk an sich zal niet al te veel hinder geven.

Of een spalk onmiddellijk wordt voorgeschreven, dat hangt van de klachten af.
Als de klachten licht zijn kan de patiënt afwachten om te zien of de klachten vanzelf overgaan. Anders wordt vaak gekozen voor een polsspalk, injectie of operatieve behandeling.

Nachtspalk

Door het dragen van een spalk of brace tijdens de nacht krijgen pols en hand rust. Dit kan herstel van het CTS bevorderen. Bij een deel van de patiënten helpt de spalk helaas onvoldoende.

Injectie

Verder kan de eerste behandeling van CTS bestaan uit een lokale injectie in de pols met een vloeistof die bestaat uit een combinatie van verdovingsvloeistof en een ontstekingsremmer. Veel patiënten hebben baat bij deze injectie. Na een injectie kunnen zij de normale activiteiten de dag na de behandeling hervatten. Het nadeel van de injectie is dat bij een deel van de patiënten de klachten terugkomen, soms na enige weken, soms na vele maanden. De risico’s van een injectie zijn gering en de overgrote meerderheid van de patiënten verdraagt de injectie zeer goed.

Operatie

Ook kan een operatie nodig zijn. Dan maakt de arts meer ruimte voor de zenuw in de pols. De kans dat de klachten definitief wegblijven, is groter na een operatie dan na een injectie of een spalk. Een operatie is echter geen garantie voor volledig herstel. Ook moeten patiënten er rekening mee houden dat zij na de operatie de hand enige tijd niet kunnen gebruiken omdat zij moeten herstellen.

Andere antwoorden (1)

Nee. Het carpale-tunnel syndroom kan op een aantal manieren behandeld worden:
• een spalk om de pols in een neutrale stand te houden;
• een injectie met Depomedrol in de carpale tunnel;
• een operatie.
De specialist kiest in overleg met jou de meest geschikte behandeling.

Door het dragen van een spalkje van kunststof of een brace tijdens de nacht en eventueel ook overdag, waarbij de pols in een neutrale stand gehouden wordt, krijgen pols en hand rust. Dit kan herstel bevorderen, maar het effect is meestal niet blijvend. Indien het dragen van de spalk na zes weken niet leidt tot een vermindering van de klachten, zal worden gekeken naar een andere behandeling.

Het lijkt mij niet dat een spalk jouw dagelijkse bezigheden zal belemmeren. In mijn orkest heeft een lid meegespeeld dat er om beide polsen een had, maar ze kon haar handen dus gewoon gebruiken om het instrument te hanteren.
Amadea