Wat zijn witte vlekken in de hersenen?

Ik hoorde dat sommigen mensen (of iedereen) bij het ouder worden last krijgt van witte vlekjes in je hersenen, maar wat is dit precies en is dit ernstig?

Kun je er ook iets tegen doen om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
68.5K

Het beste antwoord

Bij een MRI worden een soort foto's gemaakt van de hersenen. Op de foto's zijn de gezonde hersendelen zwart-grijs. De witte plekken zijn (normale) holten in de hersenen.

Wanneer witte plekken op ongewone plaatsen in de hersenen voorkomen duidt dit op afgestorven hersenweefsel.

De oorzaak hiervan kan zijn door o.a. beschadigde bloedvaten, bloedpropjes en geweld van buiten (b.v. een val op het hoofd)

Wat je er tegen kan doen is veel bewegen en gezond eten om de bloedvaten gezond te houden en natuurlijk niet al te veel op je hoofd vallen ;-p

Toegevoegd na 6 minuten:
Er bestaat ook zoiets als "witte stof" in je hersenen. Het kan ook zijn dat je dat bedoeld.

De hersenen bestaan uit witte stof en grijze stof. De grijze stof bestaat uit de cellichamen van de zenuwcellen en de witte stof bestaat uit de uitlopers van deze zenuwcellen. De witte kleur wordt veroorzaakt door myeline, een vetachtig stofje dat om de uitlopers zit. De uitlopers verbinden de verschillende delen van de hersenen onderling en met het ruggenmerg.

Afwijkingen aan de witte stof leiden vooral tot motorische problemen, zoals moeite met lopen of niet meer kunnen spreken. Wittestofziekten komen zowel bij volwassenen als bij kinderen voor. Er zijn momenteel zo'n honderd wittestofziekten bekend, maar er zijn er waarschijnlijk nog veel meer. Een bekende wittestofziekte is multiple sclerose, die voornamelijk bij volwassenen voorkomt.

Witte stof is op zich dus normaal in je hersenen. Van veel ziekten hieraan is de precieze oorzaak nog onduidelijk. Wel is bekend dat een algemene gezonde levensstijl bijdraagt aan het voorkomen over verminderen van deze ziekten.