Hoe gaat je lichaam te werk als je buik krampen en diaree krijgt ?

Vannacht had ik zo'n erge buik krampen dat ik niet meer kon liggen en echt moet bukken en daarna kreeg ik diaree.

Hoe onstaan die krampen ? en wat is de oorzaak ? en waarom doet het pijn ?

Gisteren at ik haring met ui en op de avond paar biertjes en avond eten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het probleem zit hem waarschijnlijk in de haring. Hoewel een haring een gezond product is, zijn het bij verkeerde bereiding bij de visboer en te lang liggen ware kweekplaatsen voor allerlei bacteriën. Die bacterieen hebben het samen met het bier prima naar hun zin in je darmen, want er is voeding genoeg. Elk ongeveer half uur vermenigvuldigen ze zich, dus in korte tijd heb je miljoenen ziekmakende bacterien in je darmen zitten. Het lichaam herkent die vreemde gasten die er niet thuis horen, en zetten massaal de aanval in. Daarbij wil het lichaam alles zo snel mogelijk kwijt. Braken is een efficiente methode, maar diaree helpt ook de boel kwijt te raken. Als natuurlijke bescherming stoppen de darmen het eten te verteren en op te nemen, en alle afweermechanismen zijn in rep en roer. De darminhoud dikt niet in en blijft dun, en de darmen gaan letterlijk bewegen om de boel zo snel mogelijk naar de uitgang te stuwen. Dat is een tamelijk chaotische gebeurtenis. Elk stukje darm wil de boel vooruit duwen, ook als er in het stukje verderop nog even geen ruimte is. Er ontstaat een gedrang, opstoppingen en dan weer ruimte en intussen word de boel ook nog onder spanning gezet doordat zich gassen vormen. Dat kan zomaar om liers gassen gaan. De druk en de bewegingen geven door het samenknijpen en weer ontspannen van de darmen een kramperige pijn. Als het bedorven voedsel eenmaal naar buiten is gekomen, lucht dat meestal gelijk op. Darmen raken de overdosis aan bacteriën niet altijd even snel kwijt. Daarom kunnen dit soort klachten dagen of langer aanhouden. Meestal komt alles snel tot rust na een paar keer flink diaree te hebben geproduceerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met liers gassen, bedoel ik liters gassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah-ha, ik vond de haring eerlijk gezegd glibberig en anders dan ik ze herken. Het lijkt inderdaad net of de maag of darmen in elkaar word gedrukt en de pijn is erger als rugpijn of andere pijn! Vanmiddag paar keer krampen gehad en nu heel licht, ik lees ook dat diaree juist goed om de bacterien af te voeren, maar soms heb je de neiging om diaree toch in te houden terwijl diaree eigelijk best belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Het heeft een functie. Het is alleen niet goed als het te lang duurt en uitdroging tot gevolg heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, veel drinken tijdens de periode van diarree, bij voorkeur ook bouillon.