Hikken is het samentrekken van het middenrif. Je middenrif wordt normaal bewogen door je ademhaling het wordt wat platter bij inademen en wat boller bij uitademen.
Bij hikken is dit ritme kwijt en gaat het veel krampachtiger. Als je schrikt hou je je adem even in waardoor je middenrif eigenlijk een zetje krijgt om weer in het goede ritme te komen (een adempauze om het zo maar te noemen