Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bij het naar het toilet gaan stel ik vast dat mijn urine heel helder is,normaal is dat toch gelig,weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
922
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je weinig drinkt is je plas geler dan als je veel drinkt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een volwassene plast normaliter drie tot acht keer per dag, afhankelijk van de vochtinname. Die urine is meestal lichtgeel tot goudgeel van kleur. Dit wordt veroorzaakt door de kleurstof urochroom. Deze wordt continu en in dezelfde hoeveelheid geproduceerd. Bij minder geconcentreerde urine is de kleur lichter dan bij sterk geconcentreerde urine. Maar je urine kan ook kleurloos, bruin, zwart of zelfs paars zijn.

Lichtgele urine
Wanneer er in korte tijd veel water wordt gedronken, kan de urine lichtgeel tot vrijwel kleurloos worden. Dit betekent dat er een lage concentratie nierkleurstoffen (urochroom) in de plas aanwezig is, maar zegt niets over je gezondheid. Je urine is gewoon sterk verdund door het vele vocht. Bij slecht ingestelde diabetes of slecht werkende nieren kan de urine ook lichter zijn.

Zelf zou ik wel naar de huisarts gaan als het over een paar dagen nog zo is.
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan heb je veel vocht gedronken. Hoe meer je drinkt hoe lichter de kleur van de urine. Omdat het meer verdund wordt. Als je weinig drinkt zal je urine donkerder worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij is geleerd dat hoe lichter je urine hoe minder afvalstoffen er uit je lichaam komen dit kan ook komen door veel water gedronken te hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding