Hoe kunnen cystes onstaan ?

Heb gehoord dat je er mee geboren kunt worden of door een harde stoot te hebben gehad op die plek, klopt dat ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

na een bezoek aan het UMCG gister kan ik je vertellen dat sommige (!) cystes inderdaad kunnen ontstaan door een harde klap.
Een 'vereiste' voor deze soort is wel dat ze duidelijk verbonden moeten zijn met een beschadigde pees / bot / spier. Hier groeit de cyste als het ware uit.
Let wel, ik heb het over botcystes, en niet de soort die voor kan komen op zachtere plekken op je lichaam. Dit is een groot verschil in soort, ontstaan en behandeling.
Bij jongvolwassenen kunnen ze ontstaan in de groei, en die verdwijnen vaak ook weer vanzelf.
Dus mocht je bijv. een ongeval of breuk hebben gehad, en daarna is een cyste ontstaan, dan kan je dit meenemen naar je arts, die kan hier dan goed naar kijken.
Als daar geen aanwijzing voor is, kan het simpelweg zijn dat die plek tijdens de groei extra belast is.

N.B. Let op dat je naar een specialist gaat. Streekziekenhuizen zijn hier vaak onvoldoende over geïnformeerd (kwam ik na lange tijd helaas achter).