Waarom moeten patienten met een pacemaker ook bloedverdunners slikken?

Een pacemaker is een apparaat om het menselijk hart te ondersteunen. In het geval dat het hart stil komt te staan of onregelmatig klopt, zal de pacemaker een elektrische prikkel geven, waarmee de normale hartslag weer hersteld wordt.

Vraag: de pacemaker zorgt er toch juist voor onregelmatige hartslagen te corrigeren waardoor er geen bloedklonters kunnen ontstaan? Waarom dan nog de bloedverdunners?

10 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Wat mensen onder een pacemaker verstaan kunnen grofweg twee dingen zijn.
Ten eerste is er de echte pacemaker; deze nemen (soms continu) het ritme van het hart over.
Waarnaast bestaat er de ICD, een interne defibrillator. Deze controleert het hartritme, bij een bepaalde ritmestoornissen (een ventriculaire tachycardie, daarbij staat het hart functioneel gezien stil) een schok direct in het hart. Het hart kan daarna zijn normale ritme hervatten.

Beide worden via een groot bloedvat in het hart ingebracht. Dit betekent, dat de bedrading dus in het bloedvat en de hartkamer liggen. Vreemd materiaal veroorzaakt sowieso bloedklonters.
Daarbij veranderen deze draden de stroom van het bloed ook een beetje; daardoor ontstaan nog makkelijker klonters.

Om dat te voorkomen worden bloedverdunners gegeven.
Daarnaast is bloedverdunning vaak ook nodig ivm de hartziekte waar de pacemaker voor gegeven werd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
roelp
10 jaar geleden
Goede en heldere uitleg.Dank

Andere antwoorden (1)

Nee die twee dingen staan los van elkaar.
De pacemaker zorgt alleen voor de pompfunctie. Klonters kunnen ook onstaan op een andere plek. Bij een adervernauwing bijv. En omdat te verminderen zijn die bloedverdunners.