Ik heb vrijwel altijd dunne ontlasting. Wat kan ik hier tegen doen?

Ik eet zeer gevarieerd (soms ook ongezond), drink veel water, eet voldoende bruin brood en andere granen maar ik heb maar zelden stevige ontlasting. Zo lang als ik me kan herinneren heb ik al half dunne ontlasting. Ik probeer redelijk gezond te eten (zonder te dieeten of wat dan ook), maar dit lukt niet altijd. Ook weet ik dat ik wel een beetje gevoelige darmen heb. Ik kan in principe alles eten (behalve bepaalde melkproducten waar ik echt buikpijn van krijg) maar zoals ik al zei komt vrijwel alles er dunnetjes uit. Ik probeer zo af en toe te sporten, maar dat gebeurt lang niet zo vaak als dat ik zou willen. Nu wil het zo af en toe wel eens gebeuren dat ik vaste ontlasting heb, maar dit komt maar zelden voor en vaak zonder enige verandering in mijn voeding. Nu vroeg ik me af wat het beste is aan te raden in zo'n soort situatie. Zijn er drastische veranderigen in mijn eetpatroon die ik moet toepassen? Is er medicatie die ik zou moeten toepassen? Ik denk zelf dat er toch bepaalde voedingsstoffen zijn die ik tekort kom. Terwijl niemand in mijn gezin hier ook last van schijnt te hebben. Zou dit ook eventueel met mijn spijsvertering te maken kunnen hebben? En zo ja, wat kan ik hier aan doen? Ik zal vast niet de enige zijn die met dit probleem kampt, dus alle antwoorden zijn welkom. Het zou wel eens fijn zijn om niet telkens een halve rol toiletpapier te hoeven gebruiken om tevreden de toilet te verlaten! Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eens naar je huisarts met dit probleem en laat je eens goed onderzoeken, dan weet je waar je aan toe bent en kan er een oplossing voor je gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien drink je wel teveel water. Dan kun je ook dunne ontlasting krijgen. Dat weet ik uit ervaring.
Drink niet meer dan 2 liter water.

Antwoorden (5)

Ga eens naar je huisarts toe, mogelijk heb je iets als Prikkelbaar Darm Syndroom, kun je niet tegen gluten, of heb je een bepaalde allergie of intolerantie wat zich uit in diarree.
Je huisarts kan je eventueel doorverwijzen, zodat uitgezocht kan worden wat het is, kunnen wij vanaf hier niet goed zien.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PDS heb je alleen maar als de artsen niet weten wat er aan de hand is..
Het komt mij allemaal vrij bekend voor. Niet van mijzelf, maar van een familielid. Bij haar is na lang zoeken coeliakie geconstateerd. Met een glutenvrij dieet kan zij weer de hele wereld aan. Ben jij toevallig ooit getest op Coeliakie?
http://www.glutenvrij.nl/page/Coeliakie/Wat-is-coeliakie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naast gluten zijn gepasteuriseerde melkproducten de meest waarschijnlijke oorzaken.
Sowieso belasten ze de darmen, dus ook als dit niet de oorzaak is, is het verstandig het te vermijden. (dat geldt op zich ook voor gezonde mensen) Testen kan, maar is niet perse nodig.
Een week gluten en melk vrij eten en je weet het bijna zeker.
Naar de huisarts.

Ik zou als ik jou was graag ziektes als crohn of colitus, of allergieën uit willen sluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ach ja, als we hier toch de mogelijkheden gaan neerleggen doe ik maar even mee
aangezien je niet goed tegen lekproducten kunt ( lactose intolerantie ) zou het kunnen dat je een parasiet in je darm hebt , ( giardia lamblia )

Toegevoegd na 16 uur:
lekproducten = melkproducten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Start met vezels eten. In haver zit veel vezel.