Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe komt het dat mijn onderrug pijn doet na het sporten?

Nou pijn eigenlijk is het de druk in mijn onderrug. Vooral na een tijdje voetballen begin ik de druk in mijn onderrug te voelen. En dat blijf ik voelen tot de volgende ochtend. Als ik ga liggen om te slapen dan voel ik alle druk uit mijn onderrug wegvloeien. Dit gebeurt vooral na een lange tijd sporten of een lange tijd staan. Zelfs een tijdje in een bepaalde houding op de grond blijven zitten lukt niet zonder weer een andere houding aan te nemen.
Ik begin het heel irritant te vinden en wil weten het het is.

alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Rugpijn kan een aantal oorzaken hebben: - Je kan je rug hebben overbelast door te veel te bewegen - Je kan je rug hebben overbelast door te staan/zitten/lopen/bewegen met een verkeerde houding. - Het kan zijn dat je rug te weinig ondersteuning krijgt van je binnenste buikspieren. Neem wat meer rust, en als het niet over gaat: naar de dokter!

Lage rugklachten komen relatief veel voor bij sporters. Deze pijnklachten kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Meestal zijn er houdingsafwijkingen en spierfunctiestoornissen (spierverkorting en spierverzwakking) aanwezig. In een aantal gevallen kunnen de klachten echter (mede) veroorzaakt worden door versmalde tussenwervelschijven, door een instabiliteit of juist een blokkade onder in de rug. Hier zal de meest voorkomende vorm op basis van spierfunctiestoornissen besproken worden. Bij deze vorm zullen de pijnklachten eerst alleen na het sporten optreden. Als de klachten erger worden ook tijdens sportbeoefening en bij lang staan of zitten. s'Ochtends kan de rug uitgesproken stijf zijn. De pijn straalt vaak uit naar de bil en naar de achter- / buitenzijde van het bovenbeen. Oorzaken van deze rugklachten Meestal is een samenspel van factoren verantwoordelijk voor het ontstaan van deze rugklachten. · Zware en /of éénzijdige belasting in de sport- of werksituatie. · Een te snelle trainingsopbouw. Rugklachten treden frequenter op als er in een korte tijd te veel, te vaak en te hard wordt getraind. Met name heuvel training en sprongkrachttraining zijn berucht. Als er spierversterkende oefeningen of krachttraining wordt uitgevoerd is een juiste techniek zeer belangrijk. Vraag je trainer hier goed op te letten! · Lopen of springen op een harde ondergrond (asfalt, beton) met onvoldoende schokdempende en /of onvoldoende steunende schoenen (spikes!). · Verkorte spiergroepen. Bij het voorkomen van lage rugklachten is het met name van belang dat de rugspieren, de heupbuigers en de bovenbeenspieren goed op lengte zijn. · Te zwakke spiergroepen. Bij het voorkomen van lage rugklachten is met name het goed op kracht zijn van de buikspieren, de bilspieren en de bovenbeenspieren van belang. · Houdingsafwijking. Zo is er vaak sprake van een versterkte holle stand (hyperlordose) van de lage rug terwijl de bovenrug juist overmatig bol (hyperkyfose) staat. · Standafwijking met name van bekken en /of lage rug; meestal op basis van een beenlengteverschil. · (lichte) Voetafwijkingen, zoals knik-plat voeten. Zie verdere info link.

Bronnen:
http://www.blessure-aanwijzer.nl/lage_rugk...