Waar komt rugpijn in de onderrug vandaan?

Ik heb helemaal onder in mijn rug pijn, het lijkt wel de onderkant van mijn ruggengraat te zijn. als ik m'n hoofd ook maar een centimeter naar voren buig schiet er een pijnscheut door de onderkant van m'n ruggengraat heen. Ook liggen en buigen kan ik bijna niet meer. Waar kan dit vandaan komen? Ik kan me niet herinneren dat ik iets verkeerds heb gedaan/bewogen, het kwam ineens op en werd steeds erger.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Lage rugpijn wordt ook wel 'spit' genoemd.
Het is iets wat veel voor komt.
Er zijn mensen die het maar één keer krijgen, bij anderen komt het geregeld terug.
De pijn zit in het gebied tussen de onderste ribben en de billen.
Vooral het bewegen kan heel wat pijn doen.
Van een stoel opstaan of uit bed komen gaat dan heel moeilijk.
Mensen met lage rugpijn bewegen hun rug zo min mogelijk.
Soms is het zo erg dat ze hun rug niet eens kunnen bewegen.
Lage rugpijn kan ontstaan doordat de rug overbelast wordt: te vlug of te zwaar tillen en/of een verkeerde beweging maken.
Je rugspieren langdurig spannen, is ook een vorm van overbelasting.
Hoe iemand rugpijn krijgt is niet altijd zo duidelijk.
Er kunnen meerdere oorzaken tegelijk een rol spelen.
Bijvoorbeeld spanningen, veelvuldig autorijden en ook een slechte lichamelijke conditie kan een rol meespelen.
Lage rugpijn kan iets heel vervelend zijn, maar het wordt meestal niet veroorzaakt door iets ernstigs.
Soms gaat het vanzelf over.
Na een tijd kan u minder last krijgen en zonder pijn bewegen.
Bij sommige mensen gaat de pijn binnen enkele dagen weg, soms kan het een paar weken duren.
In beweging blijven zorgt ervoor dat u klachten eerder verdwijnen.
Iemand met lage rugpijn moet in beweging blijven, ondanks de pijn.
De pijn is geen teken dat er iets beschadigd is.
Het een tijdje rustig aandoen: zwemmen, fietsen en wandelen zijn goede activiteiten.
Zodra de pijn minder wordt kunt u uw bewegingen langzaam uitbreiden.
Een hele tijd in de dezelfde houding staan of lang zitten kan je beter vermijden.

Ik vermoed dus dat het hier om spit gaat, maar ga voor de zekerheid toch even naar je huisarts, zodat die zijn of haar mening hierover kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor crea die een mooie samenvatting geeft van de oorzaken maar ook lang of regelmatig een verkeerde zithouding kan die pijn veroorzaken.
Het klinkt misschien vreemd, maar pijn in de onderrug kan ook duiden op een probleem met de nieren.
Pijn in de onderrug hoeft namelijk niet altijd daadwerkelijk van de ruggenwervel of zijn spieren te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)