Kan het zijn dat mijn pols mijn zwakke plek blijft?

Bijna 3 jaar geleden ben ik geopereerd aan mijn pols. Het was een zware operatie geweest aangezien mijn pees 90% doorgescheurd was door een ongeluk op werk.
Operatie voorbij, wond genezen, jaren verstreken. Toch merk ik dat ik er nog steeds last van heb tijdens (lichte) inspanning van de desbetreffende pols.
Als ik een zware boodschappen tas er mee draag, een krat tijdens werk optil of m'n hoofd op m'n hand steun dan krijg ik er gelijk last van wat ook enige tijd aanhoud. Blijft dit? Het is al 3 jaar geleden nu, maar ik ben bang dat de nieuwe pees die er zit het ook gaat begeven.
Ik heb hypermobiliteit, zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?
Word dit mijn 'Achilles pees'?

Ik heb van de week ook een afspraak bij de dokter voor een andere zaak en dan zal ik ook deze vraag aan hem vragen maar ben wel benieuwd of ik hier op Goeievraag ook al verder kom.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, blijft altijd iets zwakker. Heb ik met mijn elleboog die eens gekneusd is.
Antoni
11 jaar geleden
Ritsuka, wat voor één persoon geldt, hoeft niet voor iedereen op te gaan. Is er meer bewijs dat zo'n plek, een zwakke plek blijft?
Ritsuka
11 jaar geleden
Daarom staat ook als reactie.
Het is mijn persoonlijke ervaring, en ook van iets van 5-6 mensen in mijn kennissenkring.

Antwoorden (3)

Dat kan zeker, alleen al het littekenweefsel kan last geven. Ik heb drie jaar geleden een peesscheur in mijn enkel gehad en ik merk daar ook nog wel eens wat van.

Het kan ook zijn dat er iets anders aan de hand is, dat het toch niet goed zit en dat kan alleen de specialist zien. Als je huisarts het niet nodig vindt om door te verwijzen zou ik eens een afspraak maken met een fysiotherapeut om te kijken of er nog ergens iets te verbeteren valt door oefeningen. Versterken dus van dat hele gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen ja. En als dit al drie jaar geleden is, durf ik niet meer te zeggen dat het waarschijnlijk wel over zal gaan. Niet dat dit niet kán hoor, zeker als je de juiste therapie zou krijgen. Heb je wel spierversterkende oefeningen gedaan, onder begeleiding van een fysiotherapeut? Er zijn ook gespecialiseerde handfysiotherapeuten, daar zou je ook eens je licht op kunnen steken.

En inderdaad: ook je hypermobiliteit kan hier een rol in spelen. Je gewrichten zijn daarmee kwetsbaarder, en de genezing van de weefsels is vaak ook verstoord. Als je alleen hypermobiel bent, betekent dit dat je in elk geval een bepaalde kwetsbaarheid hebt. Als de hypermobiliteit komt door een onderliggende bindweefselafwijking, wordt het allemaal nog complexer. Dan moet vaak een operatietechniek aangepast worden om ervoor te zorgen dat een optimale genezing optreedt, zeker als er in de weke delen geopereerd wordt.

Het kan dus een combinatie van factoren zijn. Er is bij jou geopereerd in dat type weefsel dat kwetsbaar is als je hypermobiel bent, en het zou mij niets verbazen als dat inderdaad altijd een beetje een zwakke plek blijft. Dat hoeft niet te betekenen dat het steeds slechter zal worden of dat je echt grote problemen gaat krijgen, maar als de klachten toenemen, lijkt het me wel goed om dat eens te laten onderzoeken. Misschien helpt het om de spieren van je onderarm te verstevigen, of heb je er iets aan om bij bepaalde zware activiteiten een brace te dragen. Zomaar wat mogelijkheden hoor, dat zijn dingen die je met een handfysio- of ergotherapeut moet bespreken en waar je niet zelf mee moet gaan experimenteren. Maar er zijn dus wel mogelijkheden waarmee je klachten zouden kunnen verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de pols zitten acht kleine botjes, de carpalen. Deze botjes kunnen vast gaan zitten. Mogelijk bij het ongeluk waarbij de pees doorscheurde kunnen deze botjes ook "vastgeslagen" zijn. Door het vastzitten blokkeren (bepaalde) bewegingen van de pols waardoor het geïrriteerd raakt. Als dit het geval is kan een iemand die botten/gewrichten corrigeert (denk bijv aan een chiropractor) uitkomst bieden.