Sinds een paar dagen heb ik (vrouw, 19 jaar) last van een opgeblazen onderbuik. Iemand een idee hoe het komt?

EXTRA INFO: ik heb geen buikkrampen e.d., en mijn ontlasting is over het algemeen niet anders of meer/minder frequent dan normaal. Ik heb wel wat last van winderigheid (altijd gehad). Ik eet dagelijks groente, brood, fruit en andere dingen waar vezels in zitten, drink niet vaak koolzuurhoudende dranken en eet vrijwel nooit fastfood. Wel eet ik dagelijks volle yoghurt, maar niet in enorme hoeveelheden. Verder hoef ik NIET ongesteld te worden en ben ik NIET zwanger. Ik heb een paar dagen geleden wel mijn eisprong gehad, misschien dat het daar iets mee te maken heeft?
Het voelt alsof iets in mijn onderbuik (mijn darmen, of baarmoeder?) opgezwollen is. Ik ben vrij dun, dus wanneer ik mijn buik inhoud is die helemaal plat of zelfs ingedeukt. Maar nu steekt er - zelfs wanneer ik mijn buik inhoud - een bobbel uit, ongeveer op de plek waar de baarmoeder zit (en die bobbel bestaat dus niet uit lichaamsvet). Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt, vandaar dat ik bij jullie te raad ga.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Volle yoghurt is juist goed voor je darmen, gewoon mee doorgaan (tenzij je allergie hebt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien krijg je eindelijk je vrouwelijke vormen... Wees blij.

Het beste antwoord

Kan ook gewoon wat stress zijn of dat je wat meer lucht hapt tijdens het eten of slapen. Gewoon nog een paar dagen afwachten gaat waarschijnlijk vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

En wat verwacht je dan te horen van mensen die je niet kennen?
In je buik zitten veel organen.
Dat kan dus vanalles zijn.
Als je last hebt van een opgeblazen gevoel, staat de buik van binnenuit onder druk. Dit hoeft niet te betekenen dat je te veel hebt gegeten: een opgezette buik ontstaat ook door gasvorming. In incidentele gevallen wordt een opgezette buik veroorzaakt door een maagaandoening, maar in de regel wijst de kwaal op dunne darm problemen. Een opgezette buik kan ook worden veroorzaakt door besmetting met een darmparasiet of door een overschot aan de gist Candida. Mensen die om deze reden last hebben van een opgezette buik, eten vaak veel suikers en zetmeel. Darmparasieten en candida voeden zich hiermee en nemen zodoende in aantal toe. Ook indigestie, een aandoening waarbij er meer gassen worden geproduceerd dan gebruikelijk is, kan zorgen voor een opgezette buik en een opgeblazen gevoel. Een dieet kan dan de oplossing zijn.
http://www.opgezette-buik.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eerst bij jezelf te rade of je misschien veel spanning hebt de afgelopen tijd. Dat kan allerlei vage lichamelijke klachten veroorzaken en zorgt er ook voor dat je je daar druk over gaat maken.

Mocht jij er zeker van zijn dat je gewoon prima in je vel zit en geen spanning ervaart, dan zou je over een paar dagen even langs de huisarts kunnen gaan, alleen een deskundige kan hier iets zinnigs over zeggen.

Het kan zijn dat de darm overprikkelt is, of dat er een ontsteking zit, het kan vanalles zijn... het kan ook niets zijn, het kan iets zijn dat vanzelf over gaat. Probeer in je voeding de komende dagen in ieder geval op te letten dat je voeding neemt die de darm niet teveel prikkelt.