weet iemand waarom ik steken in mijn zij heb en doortrekt naar mijn rug?

het gebeurd in aanvallen en kan dan niet goed bewegen ik kan moeilijk inademen ik ben 16jaar en de dokter weet het niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Had ik net een lap tekst getypt, is de vraag verplaatst... Nu ja: nog eens, maar dan korter.

Je had het eerst over je rechterzij. Daar zitten inderdaad je lever en je galblaas, waar je zelf aan dacht. Een verstopte galweg hoeft niet altijd het gevolg te zijn van galstenen. Het kan ook komen door een vernauwde uitgang, die (als hij eenmaal geïrriteerd raakt) door zwelling nog nauwer wordt.
Als je gal niet weg kan, wordt je poep lichter of zelfs wit van kleur, wordt je urine donkergeel of bruinig, en kunnen je oogwit en huid gelig worden. Maar dat gebeurt niet allemaal direct, dus ga daar niet op zitten wachten. Als je het niet vertrouwt, vraag dan om een bloedonderzoek.

Het kan ook zijn dat je last hebt van 'luchtbellen' in je dikke darm. Als kind had ik ontzettend last van wat ze nu het PDS moemen: het Prikkelbare-DarmSyndroom. Dan weet je soms niet hoe je moet staan, hangen of liggen van de pijn. De pijn kan doortrekken naar je rug, je schouders en je ribben, en je kunt het gevoel krijgen dat je flauwvalt. En intussen is er 'eigenlijk' niets aan de hand! Er is ook niets te zien op een foto of een scan. Gelukkig wordt het PDS tegenwoordig serieus genomen, en kun je er met je dokter over praten. Het goeie nieuws: bij mij is het helemaal vanzelf overgegaan.

Mijn advies: vertel je dokter heel goed wat je voelt. Maak van tevoren een lijstje, ook met je vragen, zodat je niets vergeet. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak zijn het de tussenribspieren die voor last zorgen. Het is in feite een kramp in die korte spieren die tussen de ribben zitten waardoor je niet goed kunt in-of uitademen, heel pijnlijk. Niets aan de hand, het gaat vanzelf weer over. De meeste artsen kunnen er ook niets mee want deze soort pijn komt en gaat. Hoe het komt is onbekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb soms ook last van stekken, vroeger veel vaker dan nu maar ik heb een trucje gevonden het te voorkomen , als je merk dat je een steek krijg knijp dan in alle 2 de vuisten hard maar niet te hard en adem goed in en uit niet te snel, ik hoop dat het helpt,