Vaak begint een loopoor met een gewone verkoudheid. Er ontstaat dan vocht in het middenoor. Door de buis van Eustachius (het gangetje tussen middenoor en neus-keelholte) wordt het vocht uit het middenoor afgevoerd naar de neus-keelholte.

Maar door de verkoudheid kan de buis van Eustachius dicht gaan zitten. Het vocht zit daardoor gevangen in het middenoor. In het vocht zitten het verkoudheidsvirus en soms ook bacteriën. De druk in het middenoor stijgt. Het trommelvlies gaat bol staan en dat doet pijn. Dit is een middenoorontsteking.

Door de druk kan er een gaatje in het trommelvlies komen. Het ontstekingsvocht loopt naar buiten, de druk neemt af en de pijn verdwijnt.