Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je spierpijn krijgen doordat je aankomt na anorexia?

Ik ben de afgelopen dagen goed aangekomen na mijn eetstoornis, nu ik bijna op mijn streefgewicht zit doe het pijn als ik bijvoorbeeld op mijn buikspieren of armspieren druk. Kan het zijn dat mijn spieren ook weer aan het bijsterken zijn? (Met anorexia verlies je natuurlijk ook spiermassa) ik heb amper bewogen de afgelopen dagen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat is heel erg goed mogelijk.
Vooral omdat je bij een eetstoornis heel erg zwak raakt.
Wanneer je weer aansterkt en beweegt (En eet) gaat je lichaam na lange tijd weer veel en hard werken, Dit merk je soms door spierpijn, Dunne ontlasting en misselijkheid, Vaak zijn deze verschijnselen na 1 tot 2 weken weer weg.

Raadpleeg eventueel een huisarts als je het niet vertrouwd,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dan kan zeker. Het is meestal erg moeilijk om weer normale hoeveelheden voedsel te gaan eten. Geestelijk is het een hele omslag voor jou om weer voldoende te gaan eten, en voor je lichaam is het eveneens een grote omslag. Als de hoeveelheid energie die je eet te snel wordt opgebouwd, kan je last krijgen van het refeeding syndroom. De lichamelijke gevolgen hiervan bestaan namelijk onder andere uit: spierpijn en spierzwakte, diarree, buikpijn, obstipatie, benauwdheid door zwakte van de middenrifspieren, verwardheid en trillen.

Jouw lichaam moet omschakelen van vet- en eiwitverbranding naar de verbranding van zetmeel, die je weer via je voeding binnen krijgt. Als gevolg van het aanbod van voedsel worden glucose, kalium, fosfaat en magnesium direct opgenomen in de cellen die daar tijdens de verhongering een tekort aan hadden. Dit gebeurt onder invloed van het hormoon insuline, een hormoon dat door het lichaam afgegeven wordt na een maaltijd. Doordat de elektrolyten in de cel worden opgenomen, ontstaat er in het bloed een tekort hieraan. Het refeeding syndroom kan voorkomen worden door te starten met een hoeveelheid voeding die net iets meer is dan je energiegebruik in rust. Het is belangrijk om je energieintake rustig op te bouwen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding