Hoe lang duurt het tot mijn opgezette buik terug normaal is ?

Ik had vanochtend een heel erg opgezette buik, hoe lang duurt het tot dit weer normaal is ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je al naar het toilet geweest voor de grote boodschap? Het kunnen meerdere dingen zijn. Ontlasting dat er gewoon uit moet, of ontlasting dat vast zit (obstipatie) maar dan houdt je de klachten wel wat langer. Of er zit misschien wat lucht in de darmen. Ik zou mij niet heel veel zorgen maken maar als je ook pijn erbij krijgt en dit houdt lang aan, zou ik even langs de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen het is geen obstipatie. Hoelang duurt het dan totdat die lucht weggaat ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er vanaf, er zijn gevallen bekend waar het 9 maanden duurde voor het weer normaal was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is per persoon verschillend omdat bij de een het gas eerder en makkelijker weg gaat dan de ander. Ik zou in ieder geval even van koolzuur afblijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad seluj, bij mij (ik heb prikkelbare darm) duurt het dagen voor het weg is.
Ritsuka
11 jaar geleden
en hoe komt het dat je buik zo opgezet is? is het puur gasvorming of iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb gisteren nog vrij laat zitten snoepen, veel nic nacjes had slechte dag. Kan dit de oorzaak zijn en zou het dan morgen beter moeten zijn ? Heb geen pijn ofzo
Ritsuka
11 jaar geleden
veel lopen snoepen laat op de avond kan dit volgens mij veroorzaken ja. dan is het nog niet goed verteerd. maar houd het gewoon even in de gaten. ga in elk geval goed kijken wat de reden was dat je ineens zo veel ging lopen snoepen. had je weinig gegeten die dag, was het verveling? was je verdrietig of boos of zo?
probeer dit uit te vinden en werk daar aan, zodat het in elk geval niet weer gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als het helemaal verteerd is zal dit terug in orde zijn? Had een baaldag en was heel verdrietig ja.
Ritsuka
11 jaar geleden
ik zou het gewoon even afwachten. het kan zijn dat als je nu gewoon een balansdag of 2 houd, je buik morgen weer normaal is. Dus gezond en genoeg eten, veel water drinken etc. Als het maandag of dinsdag nog opgezet is, wel naar de huisarts gaan hoor!
Ritsuka
11 jaar geleden
En je weet nu dat je dus blijkbaar een emotie eter bent.
Probeer daar aan te werken. Zoek andere manieren om je verdriet te verwerken, je weet nu zelf hopelijk ook dat op deze manier gaan eten ook geen oplossing is.
Probeer iets als een wandeling maken, of een stuk fietsen, lekker uitwaaien. Sporten is sowieso goed om emoties af te reageren.
Of bel een vriendin om erover te praten, schrijf het van je af.
Als het echt niet lukt, kun je altijd naar een pyscholoog gaan.
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe is het nu?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles terug in orde, lief dat je het vraagt

Het beste antwoord

Als je last hebt van een opgeblazen gevoel, staat de buik van binnenuit onder druk. Dit hoeft niet te betekenen dat je te veel hebt gegeten: een opgezette buik ontstaat ook door gasvorming. In incidentele gevallen wordt een opgezette buik veroorzaakt door een maagaandoening, maar in de regel wijst de kwaal op dunne darm problemen. Een opgezette buik kan ook worden veroorzaakt door besmetting met een darmparasiet of door een overschot aan de gist Candida. Mensen die om deze reden last hebben van een opgezette buik, eten vaak veel suikers en zetmeel. Darmparasieten en candida voeden zich hiermee en nemen zodoende in aantal toe. Ook indigestie, een aandoening waarbij er meer gassen worden geproduceerd dan gebruikelijk is, kan zorgen voor een opgezette buik en een opgeblazen gevoel. Een dieet kan dan de oplossing zijn.
Een opgezette buik is slechts zelden een indicatie van iets ernstigs. Zolang je geen andere klachten hebt (bloed bij de ontlasting, gewichtsverlies, bloedarmoede, gebrek aan eetlust, koorts) hoef je met een opgezette buik niet naar de huisarts. Blijven de klachten aanhouden en vermindert het opgeblazen gevoel niet, dan is het beter om een arts te consulteren. Als je erg last hebt van een opgezette buik, kan je geneesmiddelen tegen flatulentie op basis van Simeticon (dimeticon) nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is onmogelijk te zeggen hoe lang dit duurt omdat het allerlei oorzaken kan hebben. Als het morgen niet over is kun je het beste je huisarts bellen,deze kan je er meer over vertellen en waarschijnlijk langs laten komen voor een onderzoekje.
Sterkte en groet vlindertje