Er komt de hele tijd lucht in mijn keel naar boven, is dit normaal?

Ik heb de laatste paar weken enorme last van lucht (uit mijn maag?) dat naar boven komt, het gebeurt bijna elke 3 a 5 minuten. Daarnaast speelt bij mij al een geruime tijd het feit dat ik bij het bier drinken een enorm opgezette buik krijg, zelfs na 1 glas al. Dit gebeurt ook vaak na het eten. Het is dan een erg voel gevoel. Na het eerste glas bier wordt de buik dus opgezet maar krijg ik ook last van pijn net onder de borstkas ( ook vaak gewoon bij ander drinken of eten) en heb ik eenenorm gevoel tot braken (komt niet vaak voor, wel altijd al na 1 glas bier.) Meestal als ik een tijd niks gehad heb , heb ik ook nergens last van. Ik zou graag willen weten of meer mensen dit herkennen? En welke stappen ik het beste kan ondernemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.8K
Ceeve
11 jaar geleden
Wat zou je er van zeggen om eens als een speer naar je huisarts te gaan, wij hebben geen glazen bol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste logos, Ik heb dit sinds een week ook en ik vroeg ne Af hoe t nu met j gaat en of j er vanaf bent gekomen? Zo ja hoe? Hoor het graag!! Gr,

Antwoorden (4)

Ga naar de dokter. Die kan je verder helpen. Het kunnen onschuldige klachten zijn, maar er kan ook iets aan de hand zijn.
Beter dat je er dan vroeg bij bent, dan ben je er misschien ook weer zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een typisch beeld van maagklachten met zuurbranden. Het kan onder andere passen bij een maagzweer, maar er is meer informatie nodig om tot een diagnose te komen.

Ga naar de huisarts voor verder onderzoek. Deze zal je waarschijnlijk maagzuurremmers voorschrijven of doorsturen naar een maagdarmleverarts om je maag te laten bekijken.

Stop tot die tijd met het drinken van koffie, sinaasappelsap, alcohol en koolzuurhoudende dranken, en daarbij ook zo min mogelijk junk food en chocolade eten. Dat zou de klachten in ieder geval moeten doen verminderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Roken kan de klachten overigens ook uitlokken. Al is het wel wat lastiger om daar zomaar mee te stoppen, indien van toepassing.

Toegevoegd na 1 dag:
Zoek trouwens eens op dyspepsie. Je zult het klachtenpatroon herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeren wordt veroorzaakt door het inslikken van lucht. Tijden het eten, drinken of praten slikken we (ongemerkt) de hele dag door lucht in. Hierdoor ontstaat een opstapeling van lucht in de maag, wat leidt tot het uitzetten van de maag. Sommige mensen slikken echter heel veel lucht. Dit inslikken van lucht wordt ook wel ‘aerofagie’ genoemd en kan verergeren door stress, kauwgom kauwen, roken of onrustig eten, drinken en praten. Ook het verkeerd gebruik van spieren in de halsstreek, bijvoorbeeld bij het praten, kan een oorzaak zijn.
Bij mensen die heel vaak boeren, kan er ook sprake kan zijn van luchtaanzuiging in de slokdarm. Nadat de lucht (vaak ongemerkt) in de slokdarm wordt gezogen, boeren mensen het vaak weer op. Deze lucht bereikt de maag niet. Dit wordt ook wel “supraglottisch boeren” genoemd
Voedingsmiddelen
Vooral koolzuurhoudende frisdranken en bier geven extra luchtophoping in de maag. Als u veel koolzuurhoudende dranken of bier drinkt, kan het zijn dat u vaker moet boeren.
Brandend maagzuur
Boeren komt vaker voor in combinatie met brandend maagzuur (zuurbranden en oprispingen), vertraagde maagontlediging of overgevoelige maag. Naast boeren hebben deze mensen vaak ook last van klachten zoals een opgeblazen gevoel, misselijkheid en bovenbuikpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt mij als prikkelbare darm syndroom. In dat geval: Veel sterkte ermee, want daar is weinig tot niets aan te doen. Wel eventueel bier gaan vermijden, daar zit koolzuur in en dus ga je dan boeren.