Is een hoge hartslag + redelijk lage bloeddruk gevaarlijk?

Hallo iedereen,

Ik ben een zeventien jaar oud (jong) meisje.
Volg de opleiding verpleegkunde en zit in het eerste jaar.

Vandaag moest ik mijn hartslag en bloeddruk meten in de les. Ik was erg benieuwd naar mijn hartslag en bloeddruk. Na verschillende keren met een 'handmatige' bloeddruk meter te hebben gewerkt, mochten we van de docent onze bloeddruk /hartslag meten met een elektrische meter. het resultaat was: bloeddruk 109 over 60 en mijn hartslagen 90 x per minuut zijn (docent zat erbij). Voor de les had ik alleen maar gezeten, ook geen trappen gelopen of iets dergelijks (omdat mijn hartslag hoog was). Ik hoorde dat een gemiddelde hartslag tegen de 70 slagen per minuut ligt. Toen zei mijn docent dat dat niet erg was en dat ik waarschijnlijk heel snel mijn eten verteer en niet snel aankom, niet snel aankomen klopt inderdaad wel.

Maar thuis aangekomen ging ik toch even op het internet surfen en zeiden allemaal mensen: Met een hoge hartslag heb je meestal geen goede conditie? Ik hardloop minimaal twee keer in de week en ren dan meestal de vijf kilometer. Meestal behaal ik dat dan in zo'n dertig minuten, dus neem ik aan dat dat gewoon een normale conditie is? Bij mij is dat dus absoluut niet het geval . Verder heb ik ook nog een verhoogd cholesterol gehalte in mijn bloed, geen idee of dat van belang is om dat erbij te melden?

Weet iemand daar een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
56.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag lijkt mij overbodig
of je Docent is overbodig

Antwoorden (5)

Een hartslag van 90 is niet echt dramatisch hoog hoor.
Grote kans dat je hartslag gewoon iets hoger was omdat je het spannend vond om te meten, dat heb ik ook vaak.

En je bloeddruk is volgens mij wel wat aan de lage kant, maar als je er verder niet zoveel last van hebt zou ik mij daar niet druk om maken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies. Mijn conditie is supergoed, maar als ik gewoon een beetje "actief zit" (zoals nu, terwijl ik aan het typen ben) zit mijn hartslag ook rond de 90.
De normaalwaarden voor hartslag liggen tussen de 60 en 100 in rust. 90 is dus normaal. De gemiddelde bloeddruk is 120 over 80, maar bij vrouwen ligt deze vaak wat lager.

Wat Ritsuka zegt is ook waar. Als je je in een situatie bevindt waarin je enige spanning ervaart, kan de hartslag (en de bloeddruk) ook omhoog gaan.

Er is geen reden om je zorgen te maken als je verder geen klachten hebt. Wanneer je met regelmaat duizelig bent, licht in je hoofd bent of flauwvalt, raad ik je aan je huisarts een bezoek te brengen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder valt je bloeddruk ook nog binnen de norm. In de inleiding van bijgevoegde bron kun je nog wat nalezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn bloeddruk zit ook ongeveer op dezelfde waarde als die van jou. hartslag weet ik eigenlijk niet. Veel gevaarlijker dan die bloeddruk of hartslag is gaan zoeken op internet naar mogelijke kwaaltjes. Welke symptomen je ook opzoekt, je leest altijd enge dingen. Niet doen dus. Vertrouw je docent, als die zegt dat het goed is, geloof dat dan
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens,als je gaat surfen op internet naar je "kwaaltjes"komen de meest ernstige ziektes voorbij en dan gaat je hartslag zeker omhoog,niet zoeken dus.
je bloeddruk en hartslag zijn prima.
Kort door de bocht: zowel bloeddruk als hartslag zijn normaal. Jonge dames hebben vaak een lagere bloeddruk dan de 120/80 uit de boekjes. Zoals 105/60 en soms zelfs 95/50! De hartslag kan onder invloed van minimale stress (bv als je denkt dat de hartslag te hoog is is dat al voldoende stress) snel omhoog gaan zelfs tot boven de 100. Inderdaad hebben marathonlopers na heel veel training een sporthart wat trager dan 60 gaat lopen. Dus ook met je conditie is niks mis, tenzij je klachten hebt van bv kortademigheid. Zoals andere antwoord al vroeg kan lage bloeddruk wel eens licht in het hoofd bij opstaan geven. Dit heet orthostatische hypotensie. Nogmaals kortom: alle waarden vallen binnen de normale variatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je docent heeft gelijk. het zijn geen afwijkende waarden. daarnaast zijn talloze factoren die je hartslag en bloeddruk kunnen beïnvloeden.

ook moet je rekening houden dat elektrische hartslagmeters die zo bij opleidingen gebruiken vaak oud zijn en wat afwijkingen vertonen. ik werk zelf al jaren als verpleegkundige en we gebruiken altijd nog de ouderwetse handmeters omdat die het betrouwbaarst zijn.

ik zou me nergens zorgen om maken.