Welke vinger ga je als alternatieve duim gebruiken, als je geen duim (meer) hebt?

Ik heb alle tien mijn vingers nog. Ik vroeg mij af welke vinger je als duim gaat gebruiken als je geen duim (meer) hebt. Je gaat toch een alternatief gebruiken lijkt mij.

Ik probeerde zelf iets te pakken zonder mijn duim te gebruiken, maar kwam er geen wijs uit welke ik dan als alternatief gebruik. Ik dacht zelf de pink, maar klopt dat? Welke vinger gaan de meeste mensen gebruiken als alternatief?

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. met "nog" bedoelde ik dat ze gewoon allemaal nog steeds heb.

Toegevoegd na 20 minuten:
en dus zonder dat je een vervanger krijgt op de plaats van de duim. Dus écht alleen met vier vingers.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Voor verschillende dingen kun je je wijsvinger in combinatie met je middelvinger gebruiken, maar een duim is nooit 100% vervangbaar, omdat deze veel draaibaarder is dan welke andere vinger dan ook.

In 2007 heb ik de banden van mijn rechterduim volledig afgescheurd, waardoor ik mijn duim enige tijd amper kon gebruiken.
Voor simpele dingen als het omdraaien van een auto sleutel, werd het dus inderdaad de combinatie wijsvinger-middelvinger.
Voor andere dingen, waar de wijsvinger niet volstond werd het zaak om vooral de linkerhand goed te gaan trainen (maar ja, dan merk je opeens dat veel apparaten toch vooral georienteerd zijn op rechtshandig gebruik).

Pas als je duim niet meewerkt heb je door voor hoeveel dingen je je duim eigenlijk gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geen enkele! De duim is noodzakelijk om een "driehoek" te maken, of iig een knijpbeweging om iets te kunnen klemmen met je andere vingers. Sommige mensen die hun duim verloren zijn, krijgen hun grote teen er op genaait, ziet er niet uit, maar wel noodzakelijk en schijnt prima te werken om dingen te kunnen vastpakken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak wordt de grote teen getransplanteerd, zodat de grijp- functie van de hand intact blijft.
(Mijn oom had een grote teen als duim)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauw en wat dan met je voet? zonder dikke teen lijkt het me niet evident om je evenwicht te houden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is makkelijker te leren steffie dan de grijpbeweging zonder duim.
Ik gebruik mijn wijsvinger en middel vinger om iets vast te pakken of te klemmen.
Als je niet anders kan, leer je het snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zonder duim geboren wordt leer je vanzelf alles met 4 vingers te doen,je wijsvinger bv wordt dan een stuk soepeler dan wanneer je een duim hebt.

Als je later een duim verliest en je zou daar geen vervanger voor willen dan kun je via ergotherapie redelijk goed leren om gaan met 4 vingers.

Als je nog wel het onderste kootje van je duim hebt dan dan is idd je pink geschikt omdat je die het minst gebruikt en je door het gewricht dan toch nog alle kanten op kunt draaien.

Dit heb ik allemaal ooit eens in een documentaire gezien dus hoop dat je vraag hiermee goed beantwoord is?!

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel uiteraard je onderste duimgewricht/kootje waardoor je alle kanten op kunt draaien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een nieuw duimgewricht gekregen, maar tijdens operatie is wat misgegaan waardoor de duim het motorisch wel doet maar de fijne motoriek weg is, ik kan geen kracht en voel niet meer de aanraking ervan, zenuwen zijn beschadigd, met onderste gedeelte kan ik evt. nog wat vastklemmen, maar bv een munt of iets anders vastpakken gaat niet, ik heb mezelf en behulp van fysio aangeleerd om mijn wijs en middelvinger ervoor te gebruiken, en hier erg handig in geworden.