wat kan ik doen om mijn Meniere aanvallen te beperken/voorkomen ?

ziekte van meniere bestrijd ik momenteel met cinaricinne:
waar kan ik zelf nog op letten om aanvallen te voorkomen naast het gebruikelijke rijtje van: geen koffie, alleen kruiden thee, geen spanningen, suiker/zout laag houden ?

Gaarne tips voor een beter leven

Groetjes Gerrit

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Er zijn studies die suggereren dat ook alcohol een aanval kan uitlokken, dus indien u regelmatig alcohol gebruikt, kunt u proberen om dat zoveel mogelijk te vermijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het allerbelangrijkste – en meteen ook moeilijkste – stap na de diagnose van Ménière is: het accepteren van de ziekte van Ménière. Deze stap is niet zomaar gezet en kost tijd en moeite.
Afleiding en ontspanning zoeken helpt om de Ménière draaglijker te maken. Spanning en stress veroorzaken mogelijk extra druk in het binnenoor. Volgens velen speelt stress een rol bij het uitlokken van een aanval (referentie naar onderzoek van M. Marsman Wetenschapswinkel), maar dat is niet bewezen. Diverse ontspanningstechnieken kunnen u helpen te ontspannen: u kunt beter omgaan met de ziekte wanneer u rustig bent. Stressvolle situaties zijn niet altijd te vermijden, maar u kunt wel leren om anders te reageren op dat soort gebeurtenissen. Tip: leer beter omgaan met stress tijdens een cursus stressmanagement.
Kies in uw omgeving één of meer personen uit op wie u altijd een beroep kunt doen bij een aanval. Zorg dat u hen ook kunt bereiken als u een aanval hebt en de cijfers op uw telefoon niet kunt lezen, bijvoorbeeld via een sneltoets
De ziekte van Ménière heeft niet alleen medische maar ook psychologische gevolgen. Soms kunnen die hinderlijker zijn dan de primaire symptomen. Belangrijk is leren omgaan met de ziekte om deze daardoor beter beheersbaar te maken. Hulp van een maatschappelijk werker of psycholoog kan daarbij helpen. Deze zijn vaak ook verbonden aan een Audiologisch Centrum en daarom goed op de hoogte van de gevolgen van de ziekte van Ménière.
Denk positief
De last die u van de ziekte van Ménière ervaart, wordt niet enkel bepaald door de mate waarin u de ziekte van Ménière heeft, maar ook door de manier waarop u ermee omgaat. Heeft u een positieve blik op zaken, dan heeft dit zijn weerslag op de last die u van bijvoorbeeld uw tinnitus ervaart. Ménière wordt, net als bij andere lichamelijke klachten, beleefd vanuit een voortdurende wisselwerking van lichaam en geest. Heeft u problemen op andere levensterreinen? Dan is de kans groot dat uw klachten verergeren. Onverwerkte problemen, stress, problemen in werk, relatie of gezin: het is allemaal van invloed en kan de negatieve beleving van uw klachten versterken.
Leef zo gezond mogelijk
In het algemeen zal uw dokter adviseren om gewoon gezond te leven, hoewel het Ménière niet zal verhelpen. Dus niet roken, matig met alcohol en cafeïne, stress vermijden en aan gezonde lichaamsbeweging doen. Wie over het algemeen in goede conditie is, is beter in staat om klappen (lees: heftige aanvallen) op te vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen met de ziekte van Ménière proberen meer rust in te bouwen en regelmaat in hun leven te brengen. Ze hebben geaccepteerd dat ze niet alles meer kunnen of dat ze sommige dingen anders moeten aanpakken. En ze hebben geleerd zich niet meer om allerlei dingen druk te maken - want stress bevordert mogelijk een aanval. Als u bang bent voor een aanval buitenshuis, ga dan samen met iemand anders winkelen, voor het geval als er onverwachts iets vervelends gebeurt. Dat geeft een rustig gevoel. Plan niet teveel afspraken na elkaar, neem na een inspanning rust. Stoom niet door totdat u erbij neervalt.
Verbeter uw reflexen
Het verbeteren van de reflexen zorgt ervoor dat u tijdig en juist kunt reageren op een aanval en zich beter kunt handhaven als uw evenwichtsorgaan niet goed werkt. Fysiotherapeuten kunnen dit met u oefenen. Sporten is ook zinvol.