Wat is een darm koliek bij volwassenen precies? Verschijnselen en wanneer spreek je van een koliek?

Ik kon zelf niets duidelijks op internet vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.7K

Antwoorden (1)

Steeds terugkerende pijnlijke darmkrampen worden darmkolieken genoemd.

Symptomen van darmkolieken:

Als je darmkolieken hebt, heb je last van pijnaanvallen in je bovenbuik of in de buurt van de navel. Andere symptomen zijn het gevoel van spanning in je buik (weke buik) en een opgeblazen gevoel.

Als je naast darmkrampen ook last hebt van overgeven en diarree is het meestal geen koliek. Dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Toegevoegd na 58 seconden:
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/78/kolieken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dit kon ik niet vinden. Is er een diagnose voor nodig? Of is dit meer een verschijnsel zoals 'hoofdpijn'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er is een diagnose voor nodig.
Het is niet iets als hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, en weet je hoe ze hierachter komen? Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je steeds pijnlijke darmkrampen hebt, dan kun je contact opnemen met je huisarts. Die zal je dan onderzoeken en kijken wat hij hieraan kan doen. Als hij er niet uitkomt zal hij een verwijskaart uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mijn arts heb ik prikkelbare darm, ik wil weten hoe de diagnose gesteld wordt? Dus door foto? Echo? Of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prikkeling van de darm treedt echter bij allerlei aandoeningen op, zoals een darminfectie of ontsteking. Daarom is het voor het stellen van de diagnose van belang of er geen andere oorzaken zijn. De huisarts zal niet alleen vragen stellen over de klachten, hij zal ook een lichamelijk onderzoek doen en zonodig het bloed of de ontlasting onderzoeken. Worden hierbij geen andere afwijkingen gevonden, dan gaat men ervan uit dat het gaat om het Prikkelbare Darmsyndroom. Soms stuurt de huisarts je door naar een specialist, om andere oorzaken uit te sluiten. De specialist kan dan röntgenfoto’s of een echo maken van de darmen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik héb het prikkelbare darm syndroom alleen kijk ik nog steeds verder naar andere opties. Daarom wil ik weten hoe je specifiek kan zien of je darmkolieken hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet je echt aan je arts vragen, daar kan ik geen antwoord op geven.