Is het normaal/gezond om van een beetje inspanning al spierpijn te krijgen?

In hoeverre hoor je het in je lichaam te kunnen voelen dat je in beweging bent geweest? Ik zit niet op een sport, trouwens. Maar voorbeelden die me dat doen afvragen: van werken (in een winkel) krijg ik de dag daarna pijn in mijn schouders en kuiten. Als ik er dan ook (deels) naartoe ben gefietst (soms 2 á 4 km en dezelfde afstand terug) voel ik het van mijn kuiten tot mijn bilspieren en doet het een tijdje erg pijn bij het lopen. Laast pakte ik de skates naar de bieb, nog geen 15 minuutjes in totaal maar de dag erna had ik zeer veel last van mijn binnenste dijen en billen, ik kon er moeilijk van lopen. En tot slot had ik tot voor kort wekelijks gymles, bijna altijd deed mijn lichaam de dag erna pijn en. moest ik langzamer of anders gaan lopen om het draaglijk te houden, maar toen ik aan een vriendin vroeg of zij ergens last van had, was het altijd nee hoor. Hoort dit gewoon zo, of gebruik ik mijn spieren misschien te weinig of verkeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is wel heelnsnel spierpijn, zou toch eens laten nakijken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heb ik momenteel ook ( tewijl ik vroeger veel heb gesport)
Ik ben nu getest op vitamine d en b12 tekort. Nog geen uitslag gehad.
Ik kom na een dag bewegen vaak niet vooruit. Ik loop echt als een oud omaatje. Haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lopen als een oud omaatje, zo voelt het inderdaad haha. Het doet me wel enigszins schrikken, de reacties die ik zag, ik had niet het idee dat het echt een serieus probleem was! Zou het verminderen als ik wat actiever mijn lichaam ga gebruiken? Wat voor sport moet ik dan doen, intensief of juist niet, meer gericht op kracht of conditie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spierpijn na (zeer) geringe inspanning kan een uiting zijn van een aandoening aan de spieren. Inderdaad maar eens laten nakijken via de huisarts, bloedonderzoek (zoals kalium, LDH en creatinekinase) zouden misschien een aanwijzing kunnen geven of er meer aan de hand is.

Het beste antwoord

misschien is het wel een tekort aan vitamines, dat kun je navragen, mij lijkt het dat je iedere keer opnieuw begint met je spieren te belasten en dan weer niet.
bijvoorbeeld: ik had lang niet gefietst, begon weer, en had heel veel pijn in mijn benen en billen. na een paar dagen ging de pijn weg, na een paar weken fietste ik niet meer en 2 maanden later herhaalde dit zich, pijn, pijn, pijn.
iedere keer opnieuw "beginnen" is niet fijn voor je spieren.
wat je zou moeten proberen is een minimum aan sport / beweging vol te houden, dagelijks fietsen is prima, maar lopen naar de bus/trein is ook prima en als je dan nog een paar keer per week sport, zul je geen last meer hebben van je spieren om deze reden!

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan een tekort aan vitamine B12 zijn. Ik zou het toch even laten onderzoeken als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
valt niks meer aan toe te voegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tekort aan een vitamine? Maar ik merk het al enkele jaren, heb ik dan al die tijd te weinig B12 gehad? Mijn familie let heel erg op goed en gezond eten, het zou me echt verrassen! In ieder geval bedankt voor je antwoord, zeker geen slecht idee om het eens te laten onderzoeken dan.