Ik moet aan mijn meniscus geopereerd worden, doet dit pijn na de operatie? En moet ik daarna naar de fysio? En houd ik blijvende klachten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
horeca werker zeker?

Antwoorden (3)

Je kunt die vraag altijd aan je dokter of arts stellen. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar ik denk dat het een aardige ingreep gaat worden en dat eventueel moet revalideren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn vragen die je aan je arts moet stellen. Wij weten niet eens wát er moet gebeuren aan je meniscus, dus kunnen alleen algemene dingen roepen. De nabehandeling verschilt per type ingreep, ziekenhuis en zelfs per orthopeed nog wel, dus ook dat is niet precies aan te geven.

Heel algemeen: een meniscusoperatie is meestal het hechten van een scheurtje in de meniscus, of het verwijderen van een losliggend stukje ervan. Dat gaat tegenwoordig eigenlijk altijd via een kijkoperatie, tenzij er bij jou redenen zijn waarom dit niet zou kunnen. Dat betekent dat je geen grote snee over je knie hebt, maar dat je een paar kleine gaatjes rondom je knieschijf zult krijgen. Heel vaak kun je dan dezelfde dag nog naar huis, tenzij er complicaties zijn van de behandeling zelf of van de gekozen verdoving (dat zou kunnen zijn een narcose, ruggenprik of éénbeensverdoving).

Na een meniscusoperatie valt vaak de pijn wel mee, en meestal kun je ook snel weer gewoon lopen. Krukken zijn niet altijd nodig, maar het is wel handig om ze alvast in huis te halen voor het geval je de eerste dagen na de operatie nog teveel pijn hebt om gewoon te kunnen lopen. En soms zal je arts adviseren om sowieso een tijd krukken te gebruiken, vraag dit vantevoren na. Ook fysiotherapie is na zo'n operatie niet altijd nodig, maar soms wel. Dat is ook weer iets om met je arts te bespreken, maar wat soms pas na de operatie blijkt. Als je bijvoorbeeld lang last houdt van stijfheid na de operatie, kan het soms alsnog verstandig zijn een fysiotherapeut te consulteren ook als dat vantevoren niet nodig leek.

Klachten zouden na het herstel van de operatie over moeten zijn, en dat is meestal ook wel het geval. In elk geval zul je als het goed is geen slotklachten meer hebben, en de pijn zal minder worden. Wel kan het verwijderen van een gedeelte van de meniscus ten koste gaan van de stabiliteit van de knie, wat eigenlijk bij een verder gezonde knie weinig problemen geeft, maar wat bij een combinatie van problemen wel een punt kan zijn. Als je bijvoorbeeld ook kruisbandletsel hebt, is het belangrijk om pas je knie weer intensief te gaan belasten (denk aan voetbal, hardlopen, bepaalde zware beroepen) als je knie echt stabiel is, anders loop je een groter risico op slijtage. Als je knie verder intact is en de meniscus het enige probleem, kun je in principe je knie weer gewoon belasten. Overleg uiteraard wel met je arts voordat je gaat hardlopen of voetballen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de aard en ernst van de ingreep.
In de meeste gevallen kan je na een meniscusoperatie dezelfde dag nog naar huis. Mocht je pijn hebben aan de knie,kan je paracetamol innemen.
Na de ingreep mag je de nie gewoon buigen, maar wel voorzichtig, omdat anders de wondjes kunnen openspringen. Ook moet je er rekening mee houden dat je ong. 3-5 dagen met krukken moet lopen.

De orthopedisch chirurg zal je uitgebreid informeren en ook de evtl complicaties en risico's die aan een gewrichtsoperatie kunnen voorkomen, zal hij waarschijnlijk aangeven. Zo kan je bijv. een bloeduitstorting in je knie krijgen en na elke operatie is er een kleine kans op infectie. Bij complicaties kan het dan ook langer duren en is de fysiotherapeut vaker nodig om de knie soepel te houden of te sterken. Ook kan er altijd een gesprek met een fysio plaatsvinden als je graag oefeningen of advies wilt hebben. Een fysio is dus niet altijd nodig. Last zal je allicht in het begin hebben en soms kan het altijd een gevoelig plekje blijven , vaak ook niet en merk je er na een tijdje niets meer van.
Het ligt er dus net aan hoe ingrijpend de operatie was.
amc