Wat kan ik nog meer doen tegen hoofdpijn?

Ik heb vaak last van hoofdpijn. Bijvoorbeeld als ik te lang achter de laptop zit voor werk, te lang stil zit, of bij warm weer. Hier ontkom ik vaak niet aan.

Ik wil niet te vaak aspirine slikken. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om hoofdpijn te stoppen? Behalve dan een frisse neus halen, vaker een pauze houden etc. dat heb ik namelijk al geprobeerd.

Iemand die tips of een natuurlijke manier heeft om hoofdpijn te stoppen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Kruiden:
Wat goed helpt tegen opkomende hoofdpijn, is gember. Ook moederkruid kan goede resultaten bieden wanneer het gaat om verkrampte nekspiederen en verder helpt munt bij misselijkheid. Een thee die echt goed helpt tegen hoofdpijn, is: gemberwortel 10 min koken, daarna munt en kamille toevoegen.

Oefeningen:
Op Youtube vind je video's voor het strekken van je nekspieren, waardoor je dus opkomende hoofdpijn kunt verdrijven, zie de bron.

Verder is het belang van bewegen enorm groot, te lang stilzitten is gewoon niet goed. Sta regelmatig op, loop, beweeg, zorg dat je dit standaard toepast in je dagritme.

Houding achter de PC:
----------------------------
Kijk ook naar je houding als je zit. Zit je wel goed rechtop en is de kijkhoek naar je scherm juist? Verdiep je in arbo-voorschriften en pas die toe

Ontspanningsmassage:
------------------------------
Masseer, of laat iemand masseren, je hoofd en nekspieren, voornamelijk onder de schedelrand. Het helpt ook om steeds een plukje haar te pakken en eraan te trekken, waardoor je hoofdhuid ontspant. Wat bij extreme hoofdpijn ook wel eens helpt, is een heet voetenbad met een lekkere badolie. Gewoon je voeten erin steken en de pijn even accepteren, daarna is de hoofdpijn vaak weg of in ieder geval gezakt.

Hoofdpijndagboek:
Je kunt een hoofdpijndagboek bijhouden en aan de hand daarvan zien wat de mogelijke oorzaak van de hoofdpijnklachten is en daarop ingrijpen. Er zijn diverse websites op internet die dit gratis aanbieden. (Zoekterm: 'hoofdpijndagboek' in Google)

Gebruik van medicijnen:
------------------------------
Ik zou medicijnen alleen in het uiterste geval gebruiken, als je echt niet anders kan. Steeds terugkerende hoofdpijn onderdrukken met aspirine, is symptoombestrijding. Je moet de oorzaak aanpakken en dit zonodig samen met een arts en andere deskundigen doen.

Bovenstaande zijn allemaal tips van een ervaringsdeskundige, die hele dagen achter een PC zit. Inmiddels heb ik mijn hoofdpijn heel aardig onder controle (bij mij is het echt migraine) en het gaat langzaamaan ook steeds beter door bovenstaande toe te passen. Het vergt wel inzet, maar dan heb je ook wat en het is gewoon goed voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Laat eens je ogen testen, want hoofdpijn kan ook daardoor komen.. En niet te vaak asperine .. Neem liever een douche , en probeer te ontspannen ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een warme douche van boven in de nek, langs de wervelkolom omlaag. Als de spijsverteringsorganen de schuld zijn van de hoofdpijn, neem dan een warme douche op de buik.
Maak een compres van uien en leg dat in de nek, tegen de voetzolen of tegen de kuiten. In plaats van uien kunt U ook gekneusde koolbladeren nemen.
Heel eenvoudig is, juist omdat het geen "middeltje"is, minder zout te eten. Dit is vanzelfsprekend als de oorzaak van de hoofdpijn gelegen kan zijn in een te hoge bloeddruk.
Verbeter uw lichaamshouding. Probeer niet met een ingezakte houding te lopen, maar houd het hoofd rechtop in het verlengde van de ruggengraat. Houd de schouders ontspannen.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ga ik zeker uitproberen! :)
Als de hoofdpijn vanuit je nek ontstaat zou je als daar de gelegenheid voor is, plat op je rug gaan liggen en dan onder je nek een tennisbal leggen, of een klein (bol) kussen in je nek, precies tussen je schedel en waar je rug begint zeg maar. Dan je benen buigen en met je voeten op de grond. Dan met je voeten zachtjes duwen, zodat je lichaam zachtjes heen en weer wiebelt zeg maar.
Deze tip kreeg ik van iemand die veel aan yoga doet. Het schijnt de spanning in je nek te verminderen.
Een pepermuntje schijnt ook verlichting te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel. dat ga ik uitproberen.
Magnesiumcitraat

zie bron voor uitleg (doorvragen met ook)
(het mag geen magnesiumoxide zijn, dat doet weinig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet een kan of een fles koel water met een glas naast je computer. Alleen een glas koud water doet vaak al wonderen bij hoofdpijn maar een ander voordeel is dat je wat vaker naar het toilet moet als je meer drinkt. Dat bevordert de circulatie en dat helpt ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had vandaag hoofdpijn en ik heb dat opgelost met een koud bad vul het bad met koud water toch ong je enkels en ga ering zitten leg vervolgens een koude zak van bijv een icepack of iets anders op je knieën leg je hoofd erop en leg op je nek ook een icepack leg je handen ook in het water en blijf er zitten tot je niks meer voelt dat kan binnen 5 min zijn maar het kan ook binnen 20 min zijn je zult zien het gaat je helpen!