Kan je migraine krijgen van de pil?

Ik heb al een tijje migraine ongeveer 2 a 3 jaar, toen ik met de pil begon ongeveer. Ik heb erge migraine met verschijnselen zoals uitvallen van lichaamsdelen, slecht kunnen zien, niet goed kunnen praten. Nu was mijn vraag of dat door de pil kan komen? Mijn pil heet yaz 24+4.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (5)

Ja, dat kan. Mijn moeder had continue hoofdpijn toen ze aan de pil was.
Soms kun je niet goed tegen de hormonen, je kunt aan je huisarts vragen om een andere pil.
Ritsuka
11 jaar geleden
Jazeker, zowel 'gewone' hoofdpijn als migraine kunnen hormonaal beïnvloed worden, en het is dan ook een bekende bijwerking van de pil. In het farmacotherapeutisch kompas staat bij specifiek déze pil zelfs migraine maar liefst tweemaal genoemd als contra-indicatie voor het gebruik ervan:
"Migraine met een aura, vanwege meer kans op een CVA. (..) Anamnese van migraine met focale neurologische symptomen."

Is dit bekend bij de arts die jou deze pil heeft voorgeschreven? Zo nee, dan zou ik daar zeker contact mee opnemen, en overleggen of een andere pil, of eventueel een andere anticonceptiemethode, voor jou geschikter is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens mij geldt dat trouwens voor alle (of bijna alle) combinatiepillen, en het staat dus ook overal als bijwerking genoemd. Staat dit niet in de bijsluiter van je pil? Is dit bekend bij je apotheker, bijvoorbeeld omdat je ook medicatie tegen migraine gebruikt? Die hadden je hier ook wel even op mogen wijzen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn huisarts weet het ja en het staat wel in de bijsluiter van de pil, dus andere pil vrage is dus geen probleem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij elke combinatiepil staat migraine met aura als contra-indicatie genoemd. Bij de mini-pil niet, en bij de prikpil, het mirena spiraaltje en Implanon staat het alleen als mogelijke bijwerking en als extra voorzorgsmaatregel (dat er extra controle nodig is in dat geval) maar niet als contra-indicatie. Ik zou het zéker overleggen met je huisarts inderdaad. Niet alleen is de kans vrij groot dat je migraine wordt veroorzaakt door de pil (zeker als het toen voor het eerst begonnen is) maar ook loop je een extra risico dat je gewoon niet wilt lopen.
Hoofdpijn is inderdaad 1 van de bijwerkingen die in de bijsluiter beschreven staan. Het komt in 1% van de gevallen voor (zo melden ze zelf).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Even de bijsluiter downloaden:

Soms voorkomende bijwerkingen (komen voor bij 1 tot 10 op de 1.000 gebruiksters):
- migraine

Krijgt u veel last van een van de bijwerkingen? Neem dan contact op met uw arts of apotheker.

Wat sneu dat je pas na zo'n tijd vermoeden gaat waar het door kan komen. Een andere soort pil zal voor jou geschikter zijn! Ga maar gauw naar de huisarts...
Amadea
11 jaar geleden
Een aantal bijwerkingen die je noemt kan ermee te maken hebben las ik in de bijsluiter:
Vaak voorkomende bijwerkingen (komen voor bij 1 tot 10 op de 100 gebruiksters):
- hoofdpijn
Soms voorkomende bijwerkingen (komen voor bij 1 tot 10 op de 1.000 gebruiksters):
- migraine,
Zelden voorkomende bijwerkingen (komen voor bij 1 tot 10 op de 10.000 gebruiksters):
oogaandoeningen zoals bijvoorbeeld ontsteking van het ooglid, droge ogen

Eigenlijk snap ik niet dat je zelf de gebruiksaanwijzing en bijwerkingen nog niet hebt gelezen als je zelf al denkt dat het hierdoor kan komen?

Deze pil schijnt er één te zijn met de meest vervelende bijwerkingen, ik heb alleen gekopieerd waar jij het meeste last van hebt!
Als ik jou was zou ik snel naar de dokter stappen en meteen overstappen naar een ander soort waar dus ook andere stoffen in zitten!
Vraag voor de zekerheid eerst welke bijwerkingen het heeft want ik kan me voorstellen dat je dit nooit meer wilt meemaken!!

Sterkte en groet vlindertje98
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb wel de bijsluiter gelezen