Hoe weet je nu of je verkouden bent of dat het hooikoorts is?

Afgelopen dagen last van jeukneus, maar vandaag is het een constante loopneus, niezen ( geen last van keel)
( woon in prov. groningen) Heb anders bijna nooit last hiervan met het mooie weer. Maar dit jaar is het wel heel erg.

Toegevoegd na 3 dagen:
De volgende dag was het eigenlijk weer over. Dus lijkt wel meer een allergie voor iets zijn geweest. Alleen nog een wat benauwdig en jeukerige neus.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik vaak last van jeukende/branderige ogen door de hooikoorts, en bij verkoudheid heb ik dat niet. Als jij nooit last hebt van je ogen door hooikoorts is het denk ik alleen te testen door hooikoortsmedicijnen te nemen waarvan jij weet dat ze voor jou werken en dan te kijken of het overgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had je nog gekeken bij weer online bij de hooikoorts verwachting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat t over is en je niet weet waardoor het kwam lijkt me reden te meer om eens langs de huisarts te gaan en te spreken over een allergietest. Dan kun je tenminste meer te weten komen en het een volgende keer voor zijn.

Antwoorden (3)

bij hooikoorts heb je er het ene moment wel last van en het andere weer niet. Ook zijn er dan vaste periodes in het jaar dat je het erger hebt. Als je het zeker wil weten kun je bij je huisarts of in het ziekenhuis bloed laten afnemen waardoor je het kan meten. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt bij weeronline en daar jouw woonplaats intypt kun je kijken bij hooikoorts! Aangezien je alleen hebt gezegd dat je in de "provincie" Groningen woont kon ik het niet voor je opzoeken,wel heb ik de stad ingetikt en zag dat er redelijke veel ( dat is bijna het hoogste) pollen zijn van het kruid Bijvoet, dat zou de reden kunnen zijn als dit in je omgeving groeit!

Ik ben benieuwd of je er op deze manier uitkomt ( wil je het nog even laten weten?),anders kun je altijd nog een hooikoorts/allergie test laten doen!

Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het beste bij een arts je laten testen op allergie. Dit gaat vaak dmv een 'krasjestest' en is pijnloos. Ben je allergisch dan komt dat meestal hierbij wel naar voren.

Er is geen merkbaar verschil tussen een 'gewone verkoudheid' en een 'allergische verkoudheid' beide zorgen voor een reactie van je neusslijmvlies. Wel kan het zo zijn dat bij een allergische verkoudheid je snot doorzichtig is terwijl je lichaam bij een reguliere verkoudheid een virus kwijt wil en groen snot (ontsteking) hebt. Dit is achter geen absolute zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Benji, kan het zijn dat er eerst een bloedonderzoek gedaan wordt en als niet helemaal duidelijk is om at voor soort het gaat dan pas krasjes? Ik heb namelijk alleen een bloedonderzoek gehad.
Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan ook. Maar vaak wordt een bloed onderzoek als belastender ervaren en ook de uitslag duurt wat langer. Krasjes geven bij allergie direct een reactie op je onderarm (daar worden de druppeltjes aangebracht).
Bloedonderzoek is prima, maar als daar niets uit zou komen dan raad ik aan om toch nog door te vragen. Het belangrijkste is dat je er mee bezig bent bij een arts, dat is prima!
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie bij huidpriktest (onder: Diagnose)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net ook maar even gegoogled,een bloedonderzoek kun je meteen laten doen en voor krasjes moet je eerst naar een dermatoloog.
Ik ben het sowieso met je eens dat het belangrijk is om het uit te laten zoeken ;-)