Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kun je een hernia hebben en dankzij pijnstillers en rust dit weer in een paar dagen terugbrengen naar gewone rugpijn?

En dan bedoel ik de pijn weer in de rug voelen maar zonder dat been nog tintelt en zwakker is

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee dat kan helaas niet want: Een hernia geeft zelden pijn laag in de rug en altijd in één van de benen, meestal de zij- of achterkant, en van de bil tot in het onderbeen, zelfs tot in de voet of tenen. Lang niet iedereen met een hernia heeft dus rugpijn. Soms hebben mensen wel aanvallen van rugpijn gehad, vóórdat er klachten in het been ontstonden. De pijn kan verergeren bij hoesten, niezen, persen (toilet), iets zwaars tillen of bij bepaalde bewegingen. Door de pijn worden de bewegingen belemmerd en raakt de lichaamshouding vaak verstoord. Vaak is er de neiging zijwaarts over te hellen naar het been dat geen pijn doet. Er kunnen ook andere klachten zijn, zoals prikkelingen/tintelingen of juist een doof gevoel in het been en de voet. Soms is er krachtsverlies of een lichte verlamming waardoor het voor de patiënt niet mogelijk is de grote teen goed te bewegen. Hiermee wil ik uit proberen te leggen waarom pijnstillers, waar jij het voor wilt gebruiken, dus geen zin hebben. Ik hoop dat je hier iets aan hebt/mee kunt! Groet vlindertje

Bronnen:
http://www.fysiotherapie-enschede.nl/conte...

Nee, een pijnstiller kan wel de pijn verzachten maar niet de klachten van een hernia oplossen. De zenuwbanen naar de ledematen worden gestoord door de hernia (uitstulpende tussenwervelschijf) en dat los je niet op met een pijnstillertje. Oplossing bij uitval van ledematen is meestal een operatie. Fysiotherapie kan een optie zijn als er nog geen uitvalverschijnselen zijn en er geen moeite met plassen is.

Ja dat kan beslist. Ik ga er gemakshalve van uit dat er inderdaad een hernia is. Overigens is een hernia ook maar een term voor een aandoening die zich op heel veel manieren kan uiten. Bij een hernia kan er sprake zijn van: - dat je er niks van merkt -t/m -hevige pijn, verlammingen en alles wat daar tussen zit. Soms kan bij een hernia rust en pijnstilling wat helpen en overgaan in "normale"lokale rugpijn. Rust en pijnstillers/ontstekingsremmers doen lokaal rondom de hernia de ontstekingsreactie en de zwelling wat verminderen, waardoor ook de klachten minder worden. Overigens is bedrust vandaag de dag niet meer het advies bij een hernia. Bewegen voorzover dat redelijkerwijs zonder de pijn te verergeren biedt meer kans op herstel dan gaan liggen (zoals vroeger).

Nee, natuurlijk niet. Pijnstillers stillen pijn.Ze genezen helemaal niks, ze verbeteren niks. Gevoelsmatig kun je het dus tot rugpijn terugdringen ( je krijgt qua zwaarte iets als Panadol trouwens, met paracetamol kom je er ws niet ). Maar het wordt niet opeens alleen maar rugpijn. Bovendien kan en mag je een hernia niet negeren, en dmv pijnstillers zeker niet forceren. Dan ben je echt alleen maar verder van huis.