Kun je een hernia hebben en dankzij pijnstillers en rust dit weer in een paar dagen terugbrengen naar gewone rugpijn?

En dan bedoel ik de pijn weer in de rug voelen maar zonder dat been nog tintelt en zwakker is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Nee dat kan helaas niet want:

Een hernia geeft zelden pijn laag in de rug en altijd in één van de benen, meestal de zij- of achterkant, en van de bil tot in het onderbeen, zelfs tot in de voet of tenen. Lang niet iedereen met een hernia heeft dus rugpijn. Soms hebben mensen wel aanvallen van rugpijn gehad, vóórdat er klachten in het been ontstonden.
De pijn kan verergeren bij hoesten, niezen, persen (toilet), iets zwaars tillen of bij bepaalde bewegingen. Door de pijn worden de bewegingen belemmerd en raakt de lichaamshouding vaak verstoord. Vaak is er de neiging zijwaarts over te hellen naar het been dat geen pijn doet.
Er kunnen ook andere klachten zijn, zoals prikkelingen/tintelingen of juist een doof gevoel in het been en de voet. Soms is er krachtsverlies of een lichte
verlamming waardoor het voor de patiënt niet mogelijk is de grote teen goed te bewegen.

Hiermee wil ik uit proberen te leggen waarom pijnstillers, waar jij het voor wilt gebruiken, dus geen zin hebben.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt/mee kunt!
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was hopen tegen beter weten in helaas maar hoop wel goede pijnstillers te krijgen want dit is niet te hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik me goed voorstellen,balen voor je! Ik heb nog wat vragen:
Heb je nog helemaal geen pijnstillers gekregen?
Ben je wel onder behandeling van een specialist?
Heb je al fysiotherapie? Verder wil ik je veel sterkte wensen en hoop dat je inmiddels pijnstillers hebt gekregen waardoor je in ieder geval iets minder last hebt! Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu naproxen en tramadol en loop bij de fysio. Heb het idee dat het wel iets beter wordt. Gevoel in mijn voet in ieder geval maarminder pijn zou prettig zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Misslucky, Zou ik mogen weten hoe oud/jong je bent? Naproxen bij een hernia begrijp ik eigenlijk niet want dat is een ontstekingsremmer,wie heeft dit voor geschreven en hoeveel mg? Pijn hebben is geen pretje,daar weet ik echt alles van en kan je wat dat betreft zeggen :
" Geduld is een schone zaak!" Tramadol is één van de sterkste pijnstillers en dit tezamen met fysio moet op den duur echt baat hebben! Hoeveel mg slik je per keer en hoe vaak per dag? Hoe lang:
*Heb je nu last van je hernia?
*Slik je de medicatie en hoeveel per dag? *Hoeveel keer heb je nu fysio gehad en hoe vaak per week?
*Wat voor soort specialist heb je en wie heeft de hernia vastgesteld en hoe ( foto's of anders)? Ik raad je aan om je zoveel mogelijk aan de regels en/of oefeningen van de fysio te houden,des te eerder zal het vast wel weer goed komen! Wederom groetjes en sterkte van vlindertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mijn hernia, waarbij ik ook krom liep, kreeg ik morfine. Nu voor een versleten heup heb ik Mebutan Dispers 1gram nabumeton, na deze pijnstiller zou het weer morfine worden(waar ik echt niet meer aan wil!!).
mischien kan dit je helpen een maagbeschermer wordt hier ook bij gegeven bij langdurig gebruik en geen alcohol.
Ik kan er 2 per dag slikken maar doseer het tot 1x per dag of als ik het weer even vol hou, helemaal niet.
Ze zijn echt goed. Hopelijk ook voor een hernia geen idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodel,Ik begrijp dat je het goed bedoeld maar persoonlijk vind ik het niet verstandig om iemand waarvan je verder niks weet medicatie aan te raden. Bovendien slikt Misslucky Tramadol wat al een soort morfine is en Mebutan Dispers 1gram nabumeton is ook een pijnstillende ontstekingsremmer en dat heeft ze ook al in de vorm van naproxen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in een paar dagen.
Zelf heb ik enige weken plat gelegen (kon dan ook vanwege pijn niet zitten of op been staan). Allereerst mocht het mar voor 2 weken. Er was toen wel wat vooruitgang, maar niet genoeg. Toen is het nog een viertal weken verlengd. Het is conservatief behandeld, omdat uitval niet echt aanwezig was. Wel enorme pijn en lichte gevoelsveranderingen. Het duurde lang, en zo conservatief wordt er lang niet altijd meer behandeld. Maar, had geen operatie nodig en ben goed hersteld. Pijn in mijn rug was enorm, alsook in het been.
Het was duidelijk een hernia (ook zo gediagnosticeerd, wel zonder MRI). Waar de hernia precies zit is bepalend waar de pijn zich het meest manifesteert. Meer opzij, meer been. Meer naar achteren, ook meer rug. Soms pakt een hernia zelfs twee benen. Dan heb je in alle twee benen pijn en uitval.
Het is dus meestal zeer afhankelijk op welke plek de uitpuiling van de tussenwervelschijf zit, waar de meeste pijn gevoeld wordt. Meestal bepaalt de mate van motorische en gevoelsuitval (dus kan op blijvende beschadiging van beknelde zenuwen) of er wel of niet operatief behandeld moet worden. Het is vaak in ieder geval een kwestie van lange adem en gedoseerde rust. Of zoals in mijn geval noodgedwongen, volledige rust. Meestal kan de fysio je prima begeleiden. Stel veel vragen!
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ vlinder, Dank je wel voor je uitleg. Tja dat ga ik niet uitzoeken wat ze al gebruikt.
(en ik heb ook te snel gelezen wat jij hebt getypt).
Het is maar een idee van wat mischien ook kan helpen. Wat ik haar aan raad kan ik haar niet voorschrijven daar is de arts voor nodig.
En die zal haar dan wel in adviseren lijkt mij.
Als patient kan je altijd iets aandragen, de arts beslist of dit een goede medicatie is voor de patient. Niet ik. En de naproxen die hielpen bij mij weer niet en de Mebutan wel vandaar. Waarschijnlijk is ze ook nog niet door de scanner geweest en willen ze eerst zo kijken of het over gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd nog geen mri gehad. Nu bezig met fysio en arts. Al ruim 3 4 weken last van rug en doof tintelend gevoel in linkerbeen. Van te voren speelde dit de laatste maanden op bij belasting en bepaalde bewegingen cq schokken. De rugpijn werd minder last been meer en vanaf vorige week donderdag kan ik mijn voet niet meer goed bewegen. En ik heb moeite recht te lopen, loop als oude dame, ben net een week 39.
Diagnose is gesteld op basis van onderzoek waar gevoel en kracht anders is.
Tramadol 3x 100 in combinatie met 1000 mg deed vreemd genoeg niets werd er alleen de eerste dagen moe van. Heb nu morfine 2 x 20 voorgeschreven gekregen.
Hoop dat dit maakt dat ik wat aan mijn houding en lichte oefeningen kan werken.
1lichtpuntje is dat ik mijn voet volgens mij iets beter kan bewegen. Hoop dat ik snel weer iets vooruit kan. Deze week heb ik kindjes wat uitbesteed maar hoop ee volgende week weer wat voor ze te kunnen zijn.
Bij degene die ook uitval hadden hoe lang heeft het geduurd voordat er verbetering kwam
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kon amper lopen en liep ook krom, 2,5 mnd. net geen 90o.
Lag zoveel mogelijk op bed en mijn linkerbeen was de kracht eruit en ben ook 3x gevallen daardoor.
Ik kreeg 60 mg morfine perdag. Totaal heeft een jaar geduurd voor ik weer helemaal de oude was.
Met therapie uiteindelijk, toen ik weer rechtop kon staan.
Een operatie was gelukkig niet nodig. Wat ook erg was dat ik af moest kicken van de morfine.
1x in de week 10 mg minder was dan drie dagen ziek zweten en beroerd voelen. Knapte weer op en dan op de maandag weer 10 mg minder. Dus pas op dat je niet in 1x met de morfine stopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het echt heel vreemd dat jouw arts (ik denk huisarts?) zulke zware medicatie voorschrijft terwijl het niet zeker is of het wel of geen hernia is! De klachten die jij hier boven omschrijft zou bv ook een zenuw kunnen zijn die beknelt zit,een ontsteking of iets dergelijks.
Zeer waarschijnlijk heb je dan andere behandelingen en medicatie nodig!! Naar mijn mening kun je beter aan je arts vragen of je een foto/MRI mag laten maken om "zekerheid" te hebben. Nogmaals sterkte en groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foto of scan zal ook nog wel komen. Ben wel blij dat pijn nu minder lijkt

Andere antwoorden (3)

Nee, een pijnstiller kan wel de pijn verzachten maar niet de klachten van een hernia oplossen. De zenuwbanen naar de ledematen worden gestoord door de hernia (uitstulpende tussenwervelschijf) en dat los je niet op met een pijnstillertje. Oplossing bij uitval van ledematen is meestal een operatie. Fysiotherapie kan een optie zijn als er nog geen uitvalverschijnselen zijn en er geen moeite met plassen is.
11 jaar geleden
Ja dat kan beslist. Ik ga er gemakshalve van uit dat er inderdaad een hernia is. Overigens is een hernia ook maar een term voor een aandoening die zich op heel veel manieren kan uiten. Bij een hernia kan er sprake zijn van:
- dat je er niks van merkt
-t/m
-hevige pijn, verlammingen en alles wat daar tussen zit.

Soms kan bij een hernia rust en pijnstilling wat helpen en overgaan in "normale"lokale rugpijn. Rust en pijnstillers/ontstekingsremmers doen lokaal rondom de hernia de ontstekingsreactie en de zwelling wat verminderen, waardoor ook de klachten minder worden.

Overigens is bedrust vandaag de dag niet meer het advies bij een hernia. Bewegen voorzover dat redelijkerwijs zonder de pijn te verergeren biedt meer kans op herstel dan gaan liggen (zoals vroeger).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Pijnstillers stillen pijn.Ze genezen helemaal niks, ze verbeteren niks. Gevoelsmatig kun je het dus tot rugpijn terugdringen ( je krijgt qua zwaarte iets als Panadol trouwens, met paracetamol kom je er ws niet ). Maar het wordt niet opeens alleen maar rugpijn. Bovendien kan en mag je een hernia niet negeren, en dmv pijnstillers zeker niet forceren. Dan ben je echt alleen maar verder van huis.